Blog

Píšeme pre vás

Tomáš Galajda
/
12. január 2017
Dizajn a fotografia – V. časť: Expozičná doba

Dizajn a fotografia – V. časť: Expozičná doba

Zdravím všetkých nadšencov fotografie! Prvý článok, ktorý vám v tomto roku prinášam, bude venovaný expozičnej dobe, jedným z najdôležitejších faktorov v oblasti fotografie.

Čas plynie nekompromisne aj v našich životoch a tak tu máme opäť ďalší nový rok a s ním množstvo očakávaní a otázok, čo nám prinesie. Dovoľte mi preto zaželať vám všetkým, aby bol pre vás nový rok 2017 vydarený a plný splnených snov. A tiež úspešný štart a plynulé nabehnutie do kolotoča povinností až kým sa zmeny v podobe noviniek nestanú opäť rutinou.

Vo svete fotografie je čas neodmysliteľnou veličinou, bez ktorej by nemohla vzniknúť žiadna snímka. Čas tu určuje expozičná doba alebo skrátene len „expozícia“. Tá tvorí spolu s clonou a ISO citlivosťou najdôležitejšie faktory fotografie.

Trochu faktov

Expozičná doba je čas, počas ktorého nám dopadá svetlo na fotocitlivý materiál (film alebo digitálny čip). Túto dobu (čas) si vieme regulovať pomocou závierky, ktorá sa nachádza priamo v tele fotoaparátu.

Závierka je mechanické alebo elektronické zariadenie, ktoré nám umožňuje do fotoaparátu cez objektív vpúšťať svetlo. Funguje na jednoduchom princípe lamiel, ktoré sú buď zatvorené – v takom prípade nám svetlo do fotoaparátu neprúdi, alebo sú otvorené a do fotoaparátu svetlo vpúšťajú a vzniká fotografia ☺. Poznáme rôzne druhy závierok ako centrálna závierka, štrbinová závierka či elektronická závierka, pričom každá má svoje výhody ale aj obmedzenia. V prípade centrálnej závierky je možné blesk použiť na všetkých dostupných expozičných časov narozdiel od štrbinovej závierky, ktorá má pri použití s bleskom obmedzené časy.

Rovnako ako v prípade clony, alebo ISO citlivosti má aj expozičná doba svoje štandardizované hodnoty napr. 1/8 s, 1/250 s, 1/1000 s ... pričom 1/8 sekundy predstavuje dlhší čas ako napríklad 1/1000 sekundy. Okrem týchto časov má väčšina fotoaparátov aj možnosť otvorenia závierky na čas dlhší ako 30 sekúnd. Tento efekt sa využíva napríklad pri fotografovaní nočnej oblohy, kde dlhou expozíciou vďaka hviezdam vidíme rotáciu zeme.

photography, earth, exposure time, expozicna doba
Vďaka extrémne dlhej expozičnej dobe je možné zachytiť aj rotáciu zeme.

V praxi

Expozičná doba môže byť v praxi silný nástroj a vieme s ňou pracovať presne, ale aj experimentálne a tým dodať fotografii „šmrnc“. Dlhším časom vieme do obrázka vniesť pohyb, naopak krátkym časom zmraziť neopakovateľný moment.

exposure time, photography, fotografia
Dlhším expozičným časom na tejto fotografii autor zvýraznil pohyb idúcich áut.


fotografia, waterfalls, vodopady, exposure
Pri dlhších expozíciách je nevyhnutnou výbavou statív.


birds, vtaky, fotografia, expozicia
Let týchto dvoch vtákov bolo možné zachytiť vďaka rýchlejšej expozícii.


kvapka, waterdrop, photography, beauty, exposure
Aj tie najjednoduchšie veci v sebe občas skrývajú krásu.

Pozor si predovšetkým treba dávať na nesprávnu expozíciu. V takom prípade nám môžu nastať dve situácie – podexponovanie, alebo preexponovanie fotografie. V prvom prípade nám do fotoaparátu prúdi nedostatočné množstvo svetla a fotografia je tmavá. V tom druhom je efekt opačný a do fotoaparátu nám prúdi priveľa svetla, čo má za následok „prepálený“ snímok.

exposure, underexpose, overexposure, podexponovanie, preexponovanie
Jeden obrázok s tromi rozdielnymi expozičnými dobami. Vľavo - podexponovaná fotografia, uprostred - optimálny výsledok, na pravo - preexponovaná fotografia.

Koho by neustále menenie času nebavilo, tomu ponúkajú dnešné fotoaparáty pomerné presnú automatiku. Mnoho amatérskych nadšencov sa na ňu spolieha, no je treba dodať, že v určitých situáciách je lepšie siahnuť po manuálnom nastavení.

Okrem toho existujú tiež akési poloautomatické režimy napr. režim priority času pri ktorom si vieme čas upravovať pričom o clonu sa nám postará fotoaparát. Alebo režim priority clony pri ktorom sa nám o čas postará fotoaparát a clonu si môžeme meniť.

Kto ale chce mať celý proces plne pod kontrolou, siahne určite po manuálnom nastavení fotoaparátu.

Pochopenie týchto troch základných faktorov ktorými sú clona, ISOexpozičná doba je kľúčové pre každého fotografa.  Osobne som vždy skúšal manuálne nastavenie a hral sa s ním, až kým som nedosiahol želaný výsledok.

Fotografia nám dáva priestor na skúmanie a objavovanie stále nových možností a pohľadov na náš každodenný svet. Prostredníctvom fotoaparátu máme možnosť vyrozprávať svoj vlastný príbeh. V neposlednom rade je fotografovanie veľkou zábavou. Tak prečo to neskúsiť?

Aj v novom roku želám dobré svetlo, priatelia!

 

Tomáš Galajda
Tomáš Galajda Graphic Designer
Pod heslom "Dizajnujem, teda som" neustále tvorím a objavujem nové veci. Verím, že kvalita každého vizuálu sa ukrýva v jeho detailoch. Som perfekcionista a v dizajne preferujem čisté a prehľadné riešenia. Rád sa venujem tvorbe log, korporátnych ident&iacut…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných imagons s.r.o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en