Blog

We write for you

Tomáš Hriško
/
/
5. february 2018
MEME - studňa kreatívnych nápadov

MEME - studňa kreatívnych nápadov

Internet je bez debaty najväčším vynálezom 20 storočia. Ovplyvnil spôsob, akým nakupujeme, pozeráme filmy, počúvame hudbu, prijímame informácie. Je však aj výborným nástrojom na komunikáciu a to nie len so svojimi blízkymi, ale aj s ľuďmi na opačnej strane sveta a to v priebehu pár sekúnd. Spôsoby interakcie medzi užívateľmi sa však už neobmedzuje len na telefonáty, či textovú formu, ale aj obrazovú formu. Do tejto kategórie nepatria len videohovory, ale aj iné vizuálne formy komunikácie ako emoji alebo mém (angl. meme). O čo ide a kde sa vzal? Pozrime sa tomuto fenoménu na zúbok.

História

Pojem mém prvýkrát použil britský zoológ Richard Dawkins vo svojom vedecko-populárnom literárnom diele z roku 1976 Sebecký gén. V knihe zaviedol teóriu mému, kde pod pojmom mém označil imaginárnu (neskôr označovanú aj ako virtuálnu) časticu, ktorá je nositeľom a replikátorom informácie pôsobiacej v spoločenstvách živých organizmov, najmä u človeka. Snažil sa pomocou nej vysvetliť spôsob, akým sa šíria kultúrne informácie. Mém je tak základný prvok kultúry, ktorý je dedičný negenetickou cestou. Je ním väčšina kultúrnych diel (tj. piesne, maľby a iné). Samotné slovo je odvodené z gréckeho minema - napodobňovať.

“RickRoll'D” - najznámejší mém na Youtube platforme. Slúžil ako nečakané prekvapenie, keď niekto narazil na škandalóznu novinku, ktorá samozrejme nebola skutočná.

Internetový mém

Koncept mému, ako ho poznáme dnes, predstavil v roku 1994 Mike Godwin v časopise Wired pod názvom Internetový mém. Jedná sa o akúsi podkategóriu mému, špecifickú pre kultúru a prostredie internetu. O 10 rokov neskôr samotný Dawkins charakterizoval internetový mém za mém, ktorý bol sám upravený ľudskou kreativitou. Narozdiel od ostatných foriem mému, Internetový mém zanecháva stopu v médiách, v ktorých je šírený (sociálne siete: facebook, twitter, reddit...). Táto konkrétna stopa sa dá sledovať a je analyzovateľná.

meme

“Grumpy cat” - jedna z celebrít internetu, ktorú bola predstavená svetu práve formou mému.

Svet meme

Samotné mémy často obsahujú tématiku každodenného života, či už sa jedná o vtipy o otcoch, urban legendy alebo referencie na filmy, seriály a dokonca filozofické myšlienky, za účelom pobavenia alebo zosmiešnenia vo forme videí či obrázkov. Tým, že často používajú už existujúci obsah v novom kontexte, sa stali jednou z foriem tzv. Remix culture. Ich nákazlivá povaha, len umocňuje u ľudí potrebu zdieľať ich a dokážu sa po sociálnych sieťach šíriť neuveriteľne rýchlo.

“Snakes on plane” - s pamätnou hláškou od Samuel Leroy Jacksona.

Marketing

Ich doslova zázračnú schopnosť sa šíriť si samozrejme všimli aj ľudia z oblasti reklamy a marketingu. Internetové mémy podporujú a používajú ako formu virálneho a guerillamarketingu. Často za účelom zvýšenia povedomia pre produkty a služby. Z finančného hľadiska a vďaka ich schopnosti vytvárať trendy, sú veľmi efektívne pri získavaní nových zákazníkov a povedomí o značke. Marketérom sa pomocou internetového mému podarilo v roku 2006 spropagovať film Snakes on a Plane, ktorý by v prípade bežného marketingu nikdy nezaznamenal pozitívny ohlas ako v prípade použitia mému ako formy reklamy.

V novembri 2012 austrálsky operátor vo verejnej doprave Metro Trains, promoval akciu pre bezpečnosť na koľajniciach pomocou krátkeho videa s animovanými postavičkami, ktoré zomierali bizardným spôsobom. Akcia mala taký úspech, že ju v roku 2016 použili v USA aj pre RTD v Colorade. Samotná pieseň, ktorá zaznela vo videu “Dumb ways to Die” sa dokonca umiestnila v hudobných rebríčkoch v Belgicku, Holandsku a Anglicku.

Video “Dumb Ways to die”.

Veľké množstvo mémov však stále zostáva ako forma humoru a zameriavajú sa skôr na vyvolanie záujmu v konkrétny moment, kedže dokážu ľudí zaujať skôr ako tie s hlbokou myšlienkou. História však ukazuje, že myslenie mnohých užívateľov internetu sa stáva sofistikovanejšie a intelektuálnejšie a to ovplyvňuje mémy, ktoré vytvárajú. Aj keď posúďte sami.

Google je studnica plná mémov.

Máte obľúbený mém, ktorý používate pri komunikácii so známymi? Alebo vás v poslednej dobe nejaký dobre pobavil či zaujal? Dajte nám vedieť v komentároch.

Tomáš Hriško
Tomáš Hriško Graphic Designer
Človek, ktorý je večne hlavou v oblakoch. Všíma si detaily a jeho oko vidí aj najmenšie nezrovnalosti, na ktoré rád upozorňuje svojich kolegov. Rád sa učí a objavuje nové veci a so svojimi skúsenosťami vedie tím našich grafikov už druhý …
About author
By using the sites operated by 4ME MEDIA s. r. o. you agree to the use of cookies that help us provide better service. More info
sk
en