Blog

Píšeme pre vás

Štefan Schmidt
/
/
21. september 2016
Pracovný stres

Pracovný stres

Asi každý poznáme v dnešnej dobe, čo znamená pojem stres. S týmto pojmom sa stretávame už skoro denno denne a väčšinou ako s negatívnym aspektom každodenného života. Avšak stres sa nemusí u zamestnancov prejavovať vždy len negatívne. Prirodzená miera stresu môže prispieť aj k lepšiemu výkonu jednotlivca, ale negatívny stres vzniká z neistoty, zlých pracovných podmienok, či nadmerného pracovného zaťaženia. Tento negatívny stres ovplyvňuje nie len výkonnosť, ale aj zdravotný stav pracovníka ako poruchy správania, depresie, podráždenosť, bolesti hlavy, či poruchy spánku.

Pracovný stres nevieme identifikovať hneď, dá sa spozorovať jedine časom a to v zmene správania, absenciami, zlými pracovnými vzťahmi a pod. Pokiaľ už dlhšiu dobu pozorujeme u toho istého jednotlivca tie isté vlastnosti, dokážeme predpokladať, že sa jedná o pracovný stres.

 

 

Treba sa vedieť vyventilovať.

Každý jednotlivec zvláda stres odlišne. Niekto sa s ním vie vyrovnať ihneď a niekto môže mať z neho aj spomínané závažné zdravotné problémy, ktoré sa s ním nesú celý život. Všetci sme individualisti. Pokiaľ váš zamestnanec či iný človek už dlhšiu dobu v práci prejavuje známky agresivity, negativizmu, podráždenosti, je utiahnutý alebo ste postrehli iné podobné vlastnosti, jedná sa o pracovný stres. Česť výnimkám - ľuďom, ktorí sú pesimisti a hypochondri celý život, čo v našom prípade neplatí. :)

Myslím, že všetci sme sa už s týmto duševným a psychickým neprajníkom v živote stretli minimálne aspoň raz. V našej reklamnej branži sa s ním stretávame denno denne. Termíny, termíny, termíny! Tlaky zo strán klientov, tlaky dodávateľov, tlaky manažmentu, úpravy, pripomienky, ceny a takto by som mohol pokračovať až po koniec článku. Toto sú naše „nočné mory“ prinášajúce stres.

Predovšetkým si treba uvedomiť, že si ho čiastočne vytvárame sami. Nahromadenú prácu, ktorú pred sebou tlačíme, raz predsa vyriešiť musíme, nedá sa do nekonečna tlačiť ako pol tonový balvan. Všetci máme práce neúrekom a v dnešnom uponáhľanom svete jej pravdepodobne menej ani mať nebudeme. Preto najlepším spôsobom, ako sa s ním vysporiadať v prípade, že je už na „kritickej“ úrovni, je zastaviť a vyventilovať sa.

 


 

Tento ventil je ideálnym pomocníkom pre boj so stresom. Či sa niekto zastaví a sedí 2 hodinky na stoličke, či si ľahne na gauč a zavrie oči alebo sa ide vyventilovať do posilňovne, prípadne zmení pôsobisko, vezme si pol dňa voľno a vybehne si do mesta na kávu, je úplne jedno. Jeho cieľom je spomaliť, upratať a hlavne vyčistiť si hlavu od všetkého tlaku. A môžem len potvrdiť - funguje to.

Mne osobne, keď sa cítim už extra unavený a zaťažený prácou, pomáha “únik” do sveta. Buď vychádzka do prírody, turistika, venčenie psíka na čerstvom vzduchu, predĺžený víkend, grilovanie s priateľmi, rodinou, či posilňovňa, prípadne športové alebo adrenalínové aktivity.

A čo termíny? Čo klient? A mnohé iné faktory, ktoré sa na to viažu? Áno, tieto argumenty poznáme asi všetci. Argumenty, ktoré sú veľmi dôležité a samozrejme prvoradé, ale stojí vám to za to? Stojí vám za to prísť o zdravie, že vás jedného dňa už len vynesú z práce nohami napred? (Argument jedného nášho zamestnanca:)) Tých pár hodín či deň voľna nezabije ani agentúru ani klienta a môže byť prospešných na to, aby si to dotyčný upratal v myšlienkach, zmenežoval všetko tak ako potrebuje, ale predovšetkým odbúral stres a naštartoval sa na nový režim.

Aktuálnym problémom dnešného sveta je tendencia zrýchľovania. Všetci chcú všetko hneď a teraz, produkovať rýchlejšie a viac. Nevravím, že aj my tak nefungujeme, pretože ten kto v dnešnej dobe vypadne z tejto hry, sa do nej už ťažko vracia. Ale ešte raz sa spýtam, stojí vám to za to? Treba vedieť prihliadať aj na ľudí, ktorí sú súčasťou vášho tímu. Vedieť si svojich ľudí chrániť, tolerovať aj ich potreby a priania, tak aby vykonávali prácu zodpovedne, efektívne a v konečnom dôsledku minimalizovali pracovný stres.

 

 

Základom je otvorenosť a komunikácia.

I keď som v predošlých riadkoch stručne definoval príznaky pracovného stresu, problém je, že nie každý manažment či nadriadený ho vie rozpoznať. Nakoľko nikto z nás nie je telepat a nenosí so sebou vešťeckú guľu :p, mierim týmito riadkami skôr na zamestnancov spoločností, aby sa nebáli so svojimi problémami prísť za svojim nadriadeným a otvorene sa s ním porozprávali o probléme, ktorý ich ťaží.

Aj z vlastných skúseností viem, že nadriadení častokrát nemajú veľa času na zvyš, ktorý by narušil ich preplnený harmonogram. Práve preto niekedy nevie ani sám identifikovať, či sa niečo deje so zamestnancami.

Správny manažér si aj napriek svojej vyťaženosti dokáže nájsť čas pre svojich zamestnancov - čo je veľmi dôležité a prínosné pre obe strany. A ak aj po viac pokusoch otvorenej komunikácie s nadriadeným nepríde k žiadnej viditeľnej zmene, nerád to hovorím, ale treba zmeniť pracovné pôsobisko. Zdravie máme len jedno!

 

 

Na záver ešte jeden tip. Treba vedieť rozpoznať „snaživých“ VS „špekulantov“ zamestnancov. Spomenuté riadky sa týkajú predovšetkým len ľudí, ktorí si svoju prácu vykonávajú poctivo.

Verím, že som vám týmto stručným manuálom ukázal, ako sa dá vysporiadať s pracovným stresom a ak máte aj vy nejaké zaujímavé rady ako bojujete s touto problematikou, neváhajte a podeľte sa s nami o ne.

Práci zdar! :)

Štefan Schmidt
Štefan Schmidt Business & Project Director
Obchodník telom i dušou. Legenda vraví,  že ho nikto bez telefónu na uchu ešte nevidel. Zaujíma sa o ľudí a pre klientov by zniesol aj modré z neba. Každý sa mu bez otáľania otvorí a povie mu aj tie najtajnejšie tajomstvá. Veľmi …
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných imagons s.r.o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en