Základom psychológie reklamy je správne osloviť bežného spotrebiteľa, a dostať sa mu do jeho kognitívnych funkcií ako vnímania, pozornosti, pamäte až k samotnému aktu rozhodovania sa pre daný produkt.
Možno by ste si mysleli, že psychológia a reklama nemajú spoločné nič, a predsa majú svoj fokus zameraný na jedno a to najdôležitejšie „človeka-spotrebiteľa“.
Poznať svojho zákazníka a podať mu všetky dôležité informácie, prečo sa mu oplatí kúpiť daný výrobok, je kľúčom k úspešnej reklame z marketingového hľadiska.
„Nájsť, čo povedať príjemcom, je začiatkom komunikácie s nimi, no ako to povedať, je dôležité pre to, aby tvrdenie prijali a dôverovali mu.“
Bill Bernbach – zakladateľ agentúry DDB Worldwide
Cieľom reklamy je odpropagovať čo najúčinnejšie daný produkt cieľovej skupine, ktorej je určený a zvýšiť predajnosť.
Vďaka týmto bodom sa dozviete, na čo sa zamerať pri príprave reklamy, aby ste dosiahli marketingový cieľ a ovládli spotrebiteľské vnímanie.
Zasiahnite všetky zmysly vnímania
Za posledných pár rokov ovládol internetový svet viral, ktorý presne dokáže zaútočiť na viaceré zmyslové orgány a zaujať tak spotrebiteľov rýchlo, jasne a hlavne účinne. Spotrebiteľ často prijíma reklamu pasívne, pretože je ňou denne konfrontovaný, a preto je dôležité, aby sa mu reklama dostala podprahovo do vedomia. Môžete zaujať chytľavou hudbou, jedinečným hlasom, zaujímavými tvarmi, výraznými farbami, ktoré na prvý pohľad upútajú oko diváka alebo dynamickým pohybom. Obohaťte vaše webové stránky videom, audio nahrávkami namiesto e-bookov, vytvorením priestoru na voľnú diskusiu, kde bude dochádzať k vzájomnej interakcii a vyvolaniu pozitívnych pocitov.

Správny výber farieb
Dobre viete, že farebné spektrum obsahuje množstvo farieb od studených tónov cez teplé farby, ktoré vo vás vyvolávajú rôzne typy emócií a navodia vám celkovú atmosféru. Ich požitie v reklame ovplyvňuje zákazníka pri výbere toho, či iného produktu napr. od vašej konkurencie.
Vždy si treba určiť, čo daný produkt predstavuje a čo chcete samotnou reklamou povedať alebo u ľudí vyvolať.
Prehľad jednotlivých farieb s charakteristikou a použitím v reklame nájdete v tabuľke.
Charakteristika
Obľúbená, mierumilovná farba, ktorá asociuje vernosť, dôveru, istotu, bezpečnosť, bohatstvo, konzervatívna, melancholická. Tmavší odtieň vyvoláva chlad, svetlejší zase sviežosť.
Symbolika |
Použitie v reklame |
Spoločnosti a farba |
Obloha, More, Voda, Vzduch |
V oblasti finančníctva, banky, poisťovne, rovnako aj na mrazené potraviny alebo nápoje |
Ford, Allianz, Unilever, Dove, Pepsi, Facebook |
Charakteristika
Najaktívnejšia farba, predstavujúca životnú silu, aktivitu, dynamiku, túžbu, vášeň, tvorivosť, sexualitu až agresiu. Je veľmi nápadná, energická a pútavá.
Symbolika |
Použitie v reklame |
Spoločnosti a farba |
Krv, Srdce, Oheň |
Pri produktoch, ktoré stelesňujú mužnosť, silu, dominanciu, napr. ako športové autá, alebo impulzívne nakupované produkty - čokoláda, žuvačky. |
Coca-Cola, Ferrari, Marlboro, Canon, Red Bull |
Charakteristika
Ukľudňujúca farba, predstavuje pokoj harmóniu, sviežosť, nádej, ľahkosť.
Symbolika |
Použitie v reklame |
Spoločnosti a farba |
Príroda, Ekológia, Životné prostredie |
Používa sa v zdravotníctve, pri produktoch ako minerálne vody, eko produkty, mrazené produkty. |
Whatsapp, HolidayInn, Hangouts, Microsoft Excel, Heineken |
Charakteristika
Teplá, pozitívna, aktívna a veselá farba. Asociuje srdečnosť, žiarivosť, priateľstvo, vyvoláva pocity radosti a podporuje chuť do jedla.
Symbolika |
Použitie v reklame |
Spoločnosti a farba |
Slnko, Teplo, Bohatstvo |
V gastronomii pre reklamu hotových jedál alebo mäsa, Často sa využíva v kombinácii s inou farbou, napr. čiernou. |
Orange, Nike, MERRELL |
Charakteristika
Najteplejšia farba. Dynamická, priateľská, energická, otvorená. Predstavuje zmysel pre humor a radosť zo života.
Symbolika |
Použitie v reklame |
Spoločnosti a farba |
Štastie, Slnko, Teplo, Vitalita |
Používa sa v kombinácii s inou farbou ako napr. čiernou a červenou. Zvykne predstavovať nízku cenu alebo zľavu. |
McDonald's, Billa, Dark Dog, Chupa-Chups |
Charakteristika
Farba pôžitku a prospechu. Vyjadruje túžbu po vlastníctve a blahobyte. Pôsobí vážne, stabilne a spoľahlivo, stimuluje apetít a pôsobí zdravo.
Symbolika |
Použitie v reklame |
Spoločnosti a farba |
Domov, Tradície, Pôda, Káva |
Určená pre spotrebiteľov, ktorí preferujú pohodlie, pokoj. Reprezentuje profesionalitou a kvalitou. V potrevinárstve napr. sladkosti, káva. |
UPS, Instagram |
Charakteristika
Neutrálna farba. Absolútna čistota, nevinnosť, dokonalosť, no i prázdnotu. Vo východných kultúrach symbolizuje smrť.
Symbolika |
Použitie v reklame |
Spoločnosti a farba |
Sneh, Ľad, Mier, Pokoj, Kľud |
V reklamách na čistiace prostriedky, pracie prášky. Kombinuje sa s modrou a čiernou. |
|
Charakteristika
Autoritatívna, elegantná, silná, vznešená a dôstojná farba. Vyjadruje vysokú kvalitu a vysokú cenu.
Symbolika |
Použitie v reklame |
Spoločnosti a farba |
Smrť, Zlo, Tma, Smôtok, Luxus |
Pri produktoch s vyššou cenou ako napr. motorky, limuzíny, parfémy. Pri zvýraznení iných farieb a dosiahnutie kontrastu. |
Apple, Adidas, Nike, Calvin Klein |
Vyvolať emócie
Na naše rozhodovanie do veľkej miery pôsobia naše pocity a emócie. Reklama v nás môže vyvolať pozitívny pocit, vzrušenie a nadšenie, preto máme silné nutkanie si produkt kúpiť za každú cenu. Úlohou dobrej reklamy je hrať sa s našim vnímaním a pociťovaním, aby v nás vyvolala emóciu, či už pozitívnu alebo negatívnu a dostala sa do našich pamäťových stôp. Často sa do reklám používajú malé deti alebo zvieratká, aby tak pracovali pozitívne so spotrebiteľskými emóciami a vyvolali dobré povedomie o produkte alebo značke u zákazníka. Sviatky ako Valentín, Vianoce alebo Veľká noc sú toho živým dôkazom. Negatívne emócie, nátlak, hnev a strach v nás vyvoláva hlavne propagácia, ktorá funguje veľmi účinne.
Majte na pamäti, že bez dostatočnej dávky emócií v nás reklama nevzbudí pozornosť a záujem, ani v prípade kvalitného produktu!
Štipka humoru
Smiech je účinným reklamným prostriedkom, aby ste v ľuďoch vyvolali pozitívne emócie a naklonili si ich na vašu stranu. Humor v reklame otvára široké spektrum a tým vie docieliť kladné hodnotenie reklamy a produktu. To však môže platiť pri výrobkoch alebo službách, ktorých kúpa nepredstavuje veľké riziko. Treba však uvážiť, či je vhodné spojiť produkt s humorom, aby nevyvolal u ľudí antipatiu a nedôveru. Ak však zvolíte humor, treba použiť aj silné argumenty, ktoré posilnia kladné hodnotenie a spotrebiteľ sa rozhodne práve pre váš produkt. Nezabúdajte však, že reklama neslúži na pobavenie, ale na dosiahnutie stanoveného marketingového cieľa.

Zdroj: Google.com
Známa tvár
Prichádzate na trh s novým zatiaľ neznámym produktom, ktorý chcete predstaviť širokej verejnosti?
Veľa spoločností siahne v tomto prípade po známej osobnosti, ktorá vystupuje ako hlavný aktér popri výrobku, aby pozitívne ovplyvnila hodnotenie produktu a imidž značky. Pozor však dávajte na vhodný výber tejto osoby, pretože často dochádza k tzv. „spillover efektu“, ktorý má za následok pripisovanie vlastností známej osoby aj danému produktu. Ak sa v reklame objavia viaceré známe tváre, ktoré sú obľúbené a všeobecne známe cieľovej skupine, tento efekt sa umocní a znásobí. Populárna osobnosť môže daný produkt odporučiť, rozprávať o jeho prednostiach alebo sa iba objaviť s produktom v reklame.
Skúste sa na chvíľu zamyslieť a uvedomiť si, ako vás reklama ovplyvňuje a osvojte si týchto zopár tipov, ktoré môžu pomôcť každému pri jej tvorbe. Ľudská psychika je zložitý komplex, no s použitím správnych podnetov v reklame viete jednoduchšie ovplyvniť spotrebiteľov výber vo svoj prospech.