Blog

Píšeme pre vás

Adriana Farkašová
/
1. marec 2016
Ovládnite podvedomie spotrebiteľa vďaka reklame!

Ovládnite podvedomie spotrebiteľa vďaka reklame!

Základom psychológie reklamy je správne osloviť bežného spotrebiteľa, a dostať sa mu do jeho kognitívnych funkcií ako vnímania, pozornosti, pamäte až k samotnému aktu rozhodovania sa pre daný produkt.
Možno by ste si mysleli, že psychológia a reklama nemajú spoločné nič, a predsa majú svoj fokus zameraný na jedno a to najdôležitejšie „človeka-spotrebiteľa“.
Poznať svojho zákazníka a podať mu všetky dôležité informácie, prečo sa mu oplatí kúpiť daný výrobok, je kľúčom k úspešnej reklame z marketingového hľadiska.

„Nájsť, čo povedať príjemcom, je začiatkom komunikácie s nimi, no ako to povedať, je dôležité pre to, aby tvrdenie prijali a dôverovali mu.“
Bill Bernbach – zakladateľ agentúry DDB Worldwide

Cieľom reklamy je odpropagovať čo najúčinnejšie daný produkt cieľovej skupine, ktorej je určený a zvýšiť predajnosť.

Vďaka týmto bodom sa dozviete, na čo sa zamerať pri príprave reklamy, aby ste dosiahli marketingový cieľ a ovládli spotrebiteľské vnímanie.

Zasiahnite všetky zmysly vnímania

Za posledných pár rokov ovládol internetový svet viral, ktorý presne dokáže zaútočiť na viaceré zmyslové orgány a zaujať tak spotrebiteľov rýchlo, jasne a hlavne účinne. Spotrebiteľ často prijíma reklamu pasívne, pretože je ňou denne konfrontovaný, a preto je dôležité, aby sa mu reklama dostala podprahovo do vedomia. Môžete zaujať chytľavou hudbou, jedinečným hlasom, zaujímavými tvarmi, výraznými farbami, ktoré na prvý pohľad upútajú oko diváka alebo dynamickým pohybom. Obohaťte vaše webové stránky videom, audio nahrávkami namiesto e-bookov, vytvorením priestoru na voľnú diskusiu, kde bude dochádzať k vzájomnej interakcii a vyvolaniu pozitívnych pocitov.

Správny výber farieb

Dobre viete, že farebné spektrum obsahuje množstvo farieb od studených tónov cez teplé farby, ktoré vo vás vyvolávajú rôzne typy emócií a navodia vám celkovú atmosféru. Ich požitie v reklame ovplyvňuje zákazníka pri výbere toho, či iného produktu napr. od vašej konkurencie.
Vždy si treba určiť, čo daný produkt predstavuje a čo chcete samotnou reklamou povedať alebo u ľudí vyvolať.
Prehľad jednotlivých farieb s charakteristikou a použitím v reklame nájdete v tabuľke.

Modrá
Charakteristika
Obľúbená, mierumilovná farba, ktorá asociuje vernosť, dôveru, istotu, bezpečnosť, bohatstvo, konzervatívna, melancholická. Tmavší odtieň vyvoláva chlad, svetlejší zase sviežosť.
Symbolika Použitie v reklame Spoločnosti a farba
Obloha, More, Voda, Vzduch V oblasti finančníctva, banky, poisťovne, rovnako aj na mrazené potraviny alebo nápoje Ford, Allianz, Unilever, Dove, Pepsi, Facebook
Červená
Charakteristika
Najaktívnejšia farba, predstavujúca životnú silu, aktivitu, dynamiku, túžbu, vášeň, tvorivosť, sexualitu až agresiu. Je veľmi nápadná, energická a pútavá.
Symbolika Použitie v reklame Spoločnosti a farba
Krv, Srdce, Oheň Pri produktoch, ktoré stelesňujú mužnosť, silu, dominanciu, napr. ako športové autá, alebo impulzívne nakupované produkty - čokoláda, žuvačky. Coca-Cola, Ferrari, Marlboro, Canon, Red Bull
Zelená
Charakteristika
Ukľudňujúca farba, predstavuje pokoj harmóniu, sviežosť, nádej, ľahkosť.
Symbolika Použitie v reklame Spoločnosti a farba
Príroda, Ekológia, Životné prostredie Používa sa v zdravotníctve, pri produktoch ako minerálne vody, eko produkty, mrazené produkty. Whatsapp, HolidayInn, Hangouts, Microsoft Excel, Heineken
Oranžová
Charakteristika
Teplá, pozitívna, aktívna a veselá farba. Asociuje srdečnosť, žiarivosť, priateľstvo, vyvoláva pocity radosti a podporuje chuť do jedla.
Symbolika Použitie v reklame Spoločnosti a farba
Slnko, Teplo, Bohatstvo V gastronomii pre reklamu hotových jedál alebo mäsa, Často sa využíva v kombinácii s inou farbou, napr. čiernou. Orange, Nike, MERRELL
Žltá
Charakteristika
Najteplejšia farba. Dynamická, priateľská, energická, otvorená. Predstavuje zmysel pre humor a radosť zo života.
Symbolika Použitie v reklame Spoločnosti a farba
Štastie, Slnko, Teplo, Vitalita Používa sa v kombinácii s inou farbou ako napr. čiernou a červenou. Zvykne predstavovať nízku cenu alebo zľavu. McDonald's, Billa, Dark Dog, Chupa-Chups
Hnedá
Charakteristika
Farba pôžitku a prospechu. Vyjadruje túžbu po vlastníctve a blahobyte. Pôsobí vážne, stabilne a spoľahlivo, stimuluje apetít a pôsobí zdravo.
Symbolika Použitie v reklame Spoločnosti a farba
Domov, Tradície, Pôda, Káva Určená pre spotrebiteľov, ktorí preferujú pohodlie, pokoj. Reprezentuje profesionalitou a kvalitou. V potrevinárstve napr. sladkosti, káva. UPS, Instagram
Biela
Charakteristika
Neutrálna farba. Absolútna čistota, nevinnosť, dokonalosť, no i prázdnotu. Vo východných kultúrach symbolizuje smrť.
Symbolika Použitie v reklame Spoločnosti a farba
Sneh, Ľad, Mier, Pokoj, Kľud V reklamách na čistiace prostriedky, pracie prášky. Kombinuje sa s modrou a čiernou.  
Čierna
Charakteristika
Autoritatívna, elegantná, silná, vznešená a dôstojná farba. Vyjadruje vysokú kvalitu a vysokú cenu.
Symbolika Použitie v reklame Spoločnosti a farba
Smrť, Zlo, Tma, Smôtok, Luxus Pri produktoch s vyššou cenou ako napr. motorky, limuzíny, parfémy. Pri zvýraznení iných farieb a dosiahnutie kontrastu. Apple, Adidas, Nike, Calvin Klein

Vyvolať emócie

Na naše rozhodovanie do veľkej miery pôsobia naše pocity a emócie. Reklama v nás môže vyvolať pozitívny pocit, vzrušenie a nadšenie, preto máme silné nutkanie si produkt kúpiť za každú cenu. Úlohou dobrej reklamy je hrať sa s našim vnímaním a pociťovaním, aby v nás vyvolala emóciu, či už pozitívnu alebo negatívnu a dostala sa do našich pamäťových stôp. Často sa do reklám používajú malé deti alebo zvieratká, aby tak pracovali pozitívne so spotrebiteľskými emóciami a vyvolali dobré povedomie o produkte alebo značke u zákazníka. Sviatky ako Valentín, Vianoce alebo Veľká noc sú toho živým dôkazom. Negatívne emócie, nátlak, hnev a strach v nás vyvoláva hlavne propagácia, ktorá funguje veľmi účinne.
Majte na pamäti, že bez dostatočnej dávky emócií v nás reklama nevzbudí pozornosť a záujem, ani v prípade kvalitného produktu!
 

Štipka humoru

Smiech je účinným reklamným prostriedkom, aby ste v ľuďoch vyvolali pozitívne emócie a naklonili si ich na vašu stranu. Humor v reklame otvára široké spektrum a tým vie docieliť kladné hodnotenie reklamy a produktu. To však môže platiť pri výrobkoch alebo službách, ktorých kúpa nepredstavuje veľké riziko. Treba však uvážiť, či je vhodné spojiť produkt s humorom, aby nevyvolal u ľudí antipatiu a nedôveru. Ak však zvolíte humor, treba použiť aj silné argumenty, ktoré posilnia kladné hodnotenie a spotrebiteľ sa rozhodne práve pre váš produkt. Nezabúdajte však, že reklama neslúži na pobavenie, ale na dosiahnutie stanoveného marketingového cieľa.


Zdroj: Google.com
 

Známa tvár

Prichádzate na trh s novým zatiaľ neznámym produktom, ktorý chcete predstaviť širokej verejnosti?
Veľa spoločností siahne v tomto prípade po známej osobnosti, ktorá vystupuje ako hlavný aktér popri výrobku, aby pozitívne ovplyvnila hodnotenie produktu a imidž značky. Pozor však dávajte na vhodný výber tejto osoby, pretože často dochádza k tzv. „spillover efektu“, ktorý má za následok pripisovanie vlastností známej osoby aj danému produktu. Ak sa v reklame objavia viaceré známe tváre, ktoré sú obľúbené a všeobecne známe cieľovej skupine, tento efekt sa umocní a znásobí. Populárna osobnosť môže daný produkt odporučiť, rozprávať o jeho prednostiach alebo sa iba objaviť s produktom v reklame.


Skúste sa na chvíľu zamyslieť a uvedomiť si, ako vás reklama ovplyvňuje a osvojte si týchto zopár tipov, ktoré môžu pomôcť každému pri jej tvorbe. Ľudská psychika je zložitý komplex, no s použitím správnych podnetov v reklame viete jednoduchšie ovplyvniť spotrebiteľov výber vo svoj prospech.

 
 
Adriana Farkašová
Adriana Farkašová Account Manager
Na pozícii Account Managera som už vyše 2 rokov. Komunikácia, vystupovanie a chuť kreatívne tvoriť patrili k jedným z mojich najväčších predpokladov, preto som sa rozhodla práve pre túto prácu, kde ich môžem naplno rozvíjať. Baví ma rôznorodosť a dy…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných imagons s.r.o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en