Blog
Píšeme pre vás


Marketing festival 2017
Ak ste nestihli alebo sa nemohli zúčastniť tohtoročného Marketing festivalu v Prahe, ktorý bol nabitý novinkami, prednáškami a skvelými spíkrami z celého sveta, prinášame vám v tomto článku krátky výcuc z toho, o čom sa diskutovalo.
Marketing festival sa konal od stredy 8.11. do piatka 10.11., kedy vyvrcholil sériou veľmi zaujímavých a hodnotných prednášok. Organizátorom sa podarilo na jedno pódium postaviť skutočne skvelých rečníkov - no hlavne na slovo vzatých odborníkov, akými sú napríklad Avinash Kaushik z Google, Rand Frishkin z MOZ, Bob Hoffman, Dr. Bradley Vines z Nielsen, a ďalší.
Celý piatkový deň sa niesol v duchu nasávania informácií, predstavovania noviniek, či pohľadom do bližšej alebo vzdialenejšej budúcnosti - nielen v oblasti marketingu.
Neviditeľný obor, ktorý ničí náš marketing, Rand Frishkin
Ako prvý sa na pódiu predstavil už spomínaný Rand Frishkin, zakladateľ notoricky známej spoločnosti (aspoň v online marketingovom svete rozhodne) MOZ. Rand sa vo svojej prednáške zameral na niekoľko faktov a mýtov, kvôli ktorým sa marketingové kampane často zle vyhodnocujú, alebo dokonca vôbec nefungujú. Každý z nich by sa dal rozpísať na niekoľko strán polemiky a úvah, ale na to momentálne nie je priestor, takže si ich aspoň vymenujme:
mýtus č.1: Investície musia byť merateľné
mýtus č.2: Všetky použité marketingové kanály musia byť vždy ROI (ziskovosť investícií) pozitívne
mýtus č.3: Investície do vyhľadávania sú pre PPC aj SEO rovnaké
mýtus č.4: Content marketing znamená, že obsah uverejňujete výlučne na svojej web stránke
mýtus č.5: Google ranking sú iba linky, kľúčové slová a technické záležitosti
Správny výskum = správna hodnota, Kim Goodwin
Druhou prednášajúcou bola Kim Goodwin, autorka knihy Designing for the digital age, ktorá sa považuje sa akési “must have” pre každého dizajnéra. Na pódiu hovorila o plánovaní a efektívnom prieskume.
Podľa jej slov - Prieskumy sú skvelé pri získavaní faktov, ale nepoužiteľné pri predvídaní správania sa používateľov. Celý háčik v prieskumoch je to, že sú postavené na schopnosti ľudí odpovedať na otázky. Čo ale, ak im kladieme nesprávne otázky? Dostaneme správne odpovede? Ako jeden z príkladov uviedla spôsob, akým si sama vyberala auto.
Pravdepodobne by žiaden marketér z automobilky necielil na ňu reklamu na Mini Cooper, pretože nie je cieľovou skupinou. Napriek tomu si toto auto kúpila, pretože sa jej ohromne páčilo, najmä kvôli červenej farbe :)
Ďalej sa pozrela na UX webových stránok. Hovorila napríklad o leteckých prepravcoch, ktorí by mali svojim pasažierom cestu spríjemniť. Ak si kupujete letenku, pravdepodobne vás zaujíma, aké bude v cieľovej destinácii počasie, kde si požičiate auto, či potrebujete víza (kde ich vybaviť, pokiaľ áno), či počas letu dostanete občerstvenie, a mnoho ďalších vecí. Ak by vám to letecký prepravca všetko naservíroval, pravdepodobne by ste z jeho stránky neodišli hľadať tieto informácie inam.
Našich klientov musíme vystrašiť, Joe Wade
Po Kim sa na pódium postavil Joe Wade - scenárista, producent a spoluzakladateľ agentúry Don’t Panic, ktorá sa za krátky čas dostala do rebríčka TOP 10 agentúr v Británii.
Preslávilo ich viacero vecí, najmä však spot, ktorý sa venoval ľudským právam a podpore ochrany detí:
Za zmienku tiež stojí spot na energetický nápoj, ktorý bol nakoniec stiahnutý z vysielania, keď vyvolal kontroverzné reakcie:
Joe tvrdí, že reklama môže byť úspešná iba vtedy, ak okrem rozumovej stránky zasiahne aj emocionálnu stránku diváka. Poukázal napríklad na fakt, že až 60% brandového obsahu nie je na Facebooku vidieť alebo s ním nie je spojený žiadny engagement.
Venoval sa aj ďalšej, v súčasnosti veľmi diskutovanej téme, ktorou je blokovanie reklamy na internete. Podľa jeho slov sa marketéri namiesto tvorby kvalitnej reklamy skôr sústreďujú na to, ako vytvoriť viac reklamy pre ďalšie kanály, čoho výsledkom nie je viac kliknutí alebo pozretí reklamy, ale viac inštalácií blokovacích systémov.
Umelá inteligencia a machine learning, Avinash Kaushik
Posledným prednášajúcim pred obednou pauzou bol Avinash Kaushik z Google. Avinashovi sa pripisuje “otcovstvo” najznámejšej a čoraz viac používanej marketingovej stratégie See Think Do Care. Bezpochyby bol práve Avinash človekom, na ktorého sa tešilo množstvo návštevníkov Marketing Festivalu. A opäť raz nesklamal.
Témou jeho tohtoročnej prednášky bola umelá inteligencia a “machine learning”. To, čo sme pred pár rokmi sledovali s úžasom v sci-fi filmoch, je dnes už realitou. Umelá inteligencia je tu a jej využitie je možné prakticky kdekoľvek. Ako príklad uviedol využitie AI vo vyhľadávaní a triedení fotiek, kedy po zadaní konkrétneho mena nejakého človeka vo svojom telefóne vám automaticky zobrazí iba fotky, na ktorých sa nachádza.
Hovoril však aj o využití v lekárstve, poľnohospodárstve, no tiež v marketingu. Predpokladám, že väčšina ľudí pozná pravidlo, že 20% zákazníkov generuje 80% zisku. Podľa Avinashovych slov treba teda analyzovať správanie týchto 20%. To môže byť náročné a zdĺhavé, nie však za pomoci umelej inteligencie. Pri tradičných spustených kampaniach sa ich optimalizácia zvyčajne deje na základe 5-6 signálov, zatiaľ čo umelá inteligencia ich dokáže vyhodnotiť na základe 3.000 signálov.
Mnohých možno vydesil, mnohých nadchol. Ale dám ruku do ohňa za to, že každý si z jeho prednášky niečo hodnotné odniesol.
Marketéri sú z Marsu, spotrebitelia z New Jersey, Bob Hoffman
Po prestávke na obed sa na pódium pred cca 1.700 návštevníkov postavil Bob Hoffman, ktorý má na svojom Twitteri napísané - Od roku 2007 znepríjemňujem život marketérov.
Podľa jeho slov sú to práve marketéri, ktorí často veci komplikujú, zatiaľ čo spotrebitelia chcú mať všetko jasné a jednoduché. Výsledkom toho je napríklad fakt, že spotrebitelia čoraz menej interagujú s inzerentom. Podporil to výsledkom štúdie z Google, ktorá tvrdí, že viac ako 50% bannerovej reklamy nikto nikdy nevidel.
Ďalej sa venoval téme, že mnoho marketérov vynecháva v komunikácii cieľovú skupinu ľudí nad 50 rokov. Podľa neho ide o fatálnu chybu, pretože dnes až 51% celkovej útraty na nákupy vykonáva v USA práve táto cieľová skupina. A podľa demografických kriviek starnutia obyvateľstva bude toto číslo v najbližších rokoch ešte narastať.
Boj s defraudáciou reklamy, Shailin Dhar a Praneet Shara
Spomínaní páni z konzultačnej agentúry Method Media ukázali, ako prebieha defraudácia reklamy. Marketérom pripomenuli, že za reklamu je zaplatené, ale v skutočnosti často nepríde k jej doručeniu spotrebiteľovi.
Ich téma bola príliš špecifická a technicky náročná a venovala sa tomu, ako dochádza k samotnej defraudácii, vďaka klamaniu online aukcií, navrhovaniu špeciálnych botov a automatov, ktoré prechádzajú webové stránky, a podobne.
O tom, že je to dôležitá téma, svedčí aj fakt, že aktuálne je ročne zdefraudovaných cca 8,2 miliardy dolárov a spoločnosti dnes vynakladajú cca 170 miliónov dolárov na boj s touto problematikou.
Vylepšovanie kreatívneho obsahu - Neuroveda, Dr. Bradley Vines
Dr. Bradley Vines je riaditeľom pobočky Neuroscience Europe v Nielsen. Jeho prednáška sa čiastočne prekrývala s témou Joea Wadea, avšak Bradley na rozdiel od Joea tvrdí, že medzi emocionálnou a racionálnou reklamou nie je výrazný rozdiel.
Bradley dokonca svoje tvrdenie demonštroval na rovnakom prípade, na spote PuppyMonkeyBaby, ktorú testovali počas Superbowl. Až 63% respondentov prieskumu označilo túto reklamu za čudnú a nepáčila sa im, napriek tomu sa stala najtweetovanejšou reklamou Superbowlu 2016 a čo je dôležitejšie, zdvihla predaj nápoja o 34% za prvý kvartál.
Reklamný spot bol testovaný pomocou neurovedy a boli použité EEG aktivity (mozgové elektrické vlny), vďaka ktorým sa merala emočná škála, aktivovanie pamäte a udržanie pozornosti.
Bradley tiež ukázal, že spojením EEG, biometrických údajov, sledovania výrazov a mimiky tváre a dotazníkov dokážu predikovať úspešnosť reklamy až na 84% presne. To je podľa mňa už dosť presný odhad.
V hlave crawlera, Filip Podstavec
Predposledným spíkrom piatkového programu bol Filip Podstavec - český rodák, ktorý je známy vďaka nástroju Marketing Miner, ktorý je jeho dielom. Filipova prednáška bola technická a poniektorí sa v nej mohli strácať. Slová ako bot, crawler, log a podobne odzneli v každej druhej vete :)
To preto, že sa venoval technickej časti SEO a webovej diagnostike, a to najmä za pomoci súboru zvanému “log file”. V ňom sú zaznamenávané všetky návštevy webu, či už sa jedná o reálnych ľudí alebo boty. Vďaka jeho analýze dokáže každý majiteľ stránky usúdiť, ktorým botom prístup povoliť (napríklad Googlebot či iné vyhľadávacie roboty) a ktorým naopak znemožniť, aby stránku čítali (rôzne škodlivé boty).
Filip možno mnohých majiteľov stránok tešiacich sa z nárastu návštevnosti prekvapil tým, že v priemere až 61,8% všetkej návštevnosti netvoria reálni ľudia, ale roboty.
Dizajn na základe dát, Oli Gardner
Posledným rečníkom tohtoročného Marketing festivalu 2017 bol Oli Gardner z Unbounce.
Oli si pre návštevníkov pripravil vysvetlenie akejsi synergie, ktorá môže vzniknúť, keď na jednom projekte spoločnými silami pracujú marketér, dizajnér a copywriter.
V podstate hovoril o tom, aké je dôležité, aby tím spolupracoval. Každý v ňom má svoju úlohu a vyhradený čas, keď odovzdá svoj pohľad na vec, vedomosti a riešenie vzniknutého problému. Olimu a jeho tímu sa osvedčila minúta, počas ktorej musia prísť na riešenie nejakého konkrétneho problému napríklad s dizajnom alebo UX, a podobne.
Či ho už počas tejto doby vyriešia alebo nie, po minúte prechádzajú na ďalší problém a takto ich postupne prejdú všetky. K tým, čo nevyriešili, sa samozrejme znova vracajú a v tom istom kolečku to beží až do zdarného konca.
Myslím si, že Marketing festival je veľmi kvalitné podujatie, ktoré sa oplatí navštíviť. Okrem kvanta zaujímavých rečníkov, ktorí sú uznávanými odborníkmi vo svojej oblasti a skvelých prednášok sa návštevníci mali možnosť zabaviť na koncertoch, zdokonaliť svoje vedomosti a zručnosti na rôznych workshopoch, zoznámiť sa s podobne zmýšľajucími ľuďmi, či napríklad nadviazať nové spolupráce.
Akcií, ako je táto, by mohlo byť v našich končinách viac. Osobne sa už teraz teším na ďalší ročník. Ak ste sa tiež zúčastnili, napíšte nám svoj názor na túto konferenciu do komentu pod článkom.