Blog
Píšeme pre vás


Novinky - Jeseň 2015
Vo svete grafického dizajnu sa denne objaví mnoho noviniek z celého sveta a držať s nimi krok nie je vždy jednoduché. Práve preto sme sa rozhodli pre vás pripraviť rekapituláciu toho najzaujímavejšieho, čo nám pripravila jeseň tohto roka. Pripravte si kávu a nejakú dobrú maškrtu, začíname!
Branding
Hneď od začiatku by sme sa vrhli na veľký trend posledných rokov a to je rebrandovanie (t.j. reštart známych značiek). Azda najväčším dôvodom nárastu tohto trendu je jednoznačne zvýšená orientácia na mobilný trh. Veľa firiem sa snaží zmeniť svoju firemnú filozofiu a tým aj vizuálne vnímanie svojej značky. Nie všetky sa však stretnú s pochopením a často sa hlavne na sociálnych sieťach stanú obeťou kritiky.
Niečo také sa stalo aj internetovému gigantovi Google, kde jeho (zatiaľ najradikálnejší) pokus o rebrand rozdelil internet na dva tábory. Jedna časť ľudí je presvedčená, že nové “zjednodušené” logo Google korešponduje ako s ich novou firemnou politikou, tak s celkovou vizuálnou stránkou ich produktov. Opačná strana si myslí, že Google to s tým zjednodušovaním trochu prehnal a nové logo tak trochu stratilo “tvár”. Osobne som bol tiež fanúšikom starého logopypu a ešte nejaký čas si budem zvykať, že už nie je súčasťou ich stránky, ktorú denne určite navštívi každý z nás. Veď posúďte sami.
Logitech
Google v tom však nezostal sám. O náhlu zmenu imidžu sa pokúsili aj spoločnosti ako Logitech, ktorá chcela dodať trochu “šťavy” svojim produktom a preto si najala bývalého dizajnéra Nokie. Podobnosť nových produktov Logitech a starších modelov Nokia Lumia je podľa môjho názoru očividná, tak snáď sa im to nevypomstí.
500px
Fanúšikom fotografie a profesionálnym (či amatérskym) fotografom určite niečo hovorí pojem “500px”. Jedná sa o sociálnu sieť určenú práve spomenutej skupine, ktorá taktiež podstúpila facelift a musím povedať, že podarený. Hlavne animácie v rámci obmeny loga sú veľmi kreatívne a zaujmú.
Opera
K posledným z tej lepšej strany spektra určite patrí webový prehliadač Opera. Mnohých prekvapil novým logom, ktoré prvýkrát neobsahuje pre nich špecifický tvar písmena “O”, ale nahradil ho dokonalý červený kruh s nádychom tretieho rozmeru. Ide o zaujímavé rozhodnutie, nakoľko všetky konkurenčné prehliadače (Chrome, Firefox, či Edge od Microsoftu) majú kruhový tvar a pri malých veľkostiach ich v tomto momente odlišujú naozaj už iba farby.
Verizon
Potom tu máme dokonalý príklad toho ako sa rebranding nerobí. Aspoň tak si to myslí väčšia časť internetu. Spoločnosť Verizon zo zaujímavého, aj keď jednoduchého dynamického loga dovolila spraviť za použitia písma Helvetica a symbolu “fajočky” niečo tak nudné a generické, že mnoho ľudí si položilo otázku, či dizajnér pri jeho tvorbe vôbec použil iný softvér ako MS Word. Štúdio Pentagram, ktoré má na “triku” tento redizajn, sa vyjadrilo, že obdobné reakcie očakávali. Podľa nich však dizajn spĺňa všetky funkcie a požiadavky klienta a preto v tom nevidia problém.
Facebook a Dropbox
Nakoniec nám zostali dve spoločnosti a to Facebook a Dropbox, ktoré dostávajú cenu za “nindža” rebrand. Pokiaľ vám o tých zmenách niekto nepovedal, ako som to napríklad teraz spravil ja, zmeny v ich logách ste si možno ani nevšimli. Niekto by vykonané zmeny (konkrétne na typografii) oboch logotypov považoval za nepodstatné, ba až zbytočné. Schválne, kto nájde 5 rozdielov?
Aby som neostal iba pri značkách, sociálna sieť Twitter dostala ostrú kritiku od svojich používateľov za zmenu jednej jedinej ikonky. Jednalo sa o hviezdičku, ktorá je určená na označenie obľúbených “tweetov”. Nahradilo ju srdiečko, ktoré mnohí používatelia označili za homosexuálne (alebo ako by sa inak dal výraz “gay” preložiť, za nudné). Vidieť, že aj drobné zmeny v dizajne sa nemusia vždy vyplatiť.
U.S. Web Design Standards
Veľmi potešujúcou správou musí byť pre mnohých amerických občanov zavedenie U.S. Web Design Standards americkou vládou. Jedná sa o open source rozhranie na tvorbu štátnych webov, ktoré má zamedziť vzniku škaredých štátnych webových stránok a podporiť vznik pekných a hlavne funkčných webov. Tento nápad im len kvitujem a dúfam, že možno aj u nás sa jedného dňa dočkáme niečoho podobného.
Ukážka prezentačných materiálov U.S. Web Design Standards
Project Comet
Teraz malá ale o nič menej dôležitá informácia určená hlavne pre webdizajnérov a webdeveloperov. Každý z nás sa určite stretol s tým, že pri tvorbe moderných a hlavne pohyblivých webov už dnes jednoducho Photoshop či Illustrator nestačí. Preto sa mnohí uchýlili k rôznym softvérom na tvorbu wireframov a “živých” náhľadov, ako je napríklad Sketch a iné.
To by sa vďaka českému dizajnérovi menom Tom Krcha malo čoskoro zmeniť. Jeho nápad na vytvorenie aplikácie, ktorá by mala zmeniť to, ako sa budú tvoriť weby v budúcnosti, odkúpila spoločnosť Adobe. Nezostalo to však len pri tom a samotný Tom pokračuje na jej vývoji pod názvom Project Comet ako zamestnanec Adobe na poste produktového manažéra. Už aby bola hotová :)
Ukážka prezentačných materiálov Projektu Comet spoločnosti Adobe Systems Software
BPG
Hádam všetci v reklamnej brandži sa snažia pri online komunikácii čo najlepšie zoptimalizovať svoje výstupy (rozumej obrázky), aby mali dostatočnú kvalitu ale aj malú veľkosť a nezaberali veľa miesta na serveri. Bolo mnoho pokusov, avšak formáty ako jpg, png či gif sa aj napriek svojim nedostatkom nepodarilo zosadiť z postu štandardných formátov. V poslednej dobe sa začalo objavovať pár kandidátov a jeden z tých zaujímavejších je formát BPG (Better Portable Graphics).
Jeho cieľom je nahradiť formát jpg tým, že ponúka vyššiu kvalitu pri menšej alebo porovnateľnej veľkosti ako spomínaný jpg formát. Naviac BPG podporuje animácie, ktoré sú niekoľkonásobne menšie ako napríklad animované gify. Vďaka tomu dokáže zobraziť omnoho dlhšiu stopáž, avšak bez podpory audia. Jediným vážnejším nedostatkom je zatiaľ jeho malá podpora, takže je otázne, či sa súbory s príponou “.bpg” v blízkej budúcnosti objavia v našich telefónoch a počítačoch.
Porovnanie kvality jpg formátu (vľavo) a bpg formátu (vpravo)
Wacom Bamboo Spark
Posledná novinka bude skôr z hardvérového súdka a ocenia ju hlavne fanúšikovia značky Wacom. Ak neviete, o čo sa jedná, hneď vám to ozrejmím. Spoločnosť Wacom je veľmi známa medzi dizajnérmi a digitálnymi umelcami, vďaka veľmi kvalitným tabletom. Nie však takým, ako vyrábajú spoločnosti ako Samsung či Apple, ale grafickým tabletom určeným na kreslenie na vašom počítači. Vo svojom obore sú celosvetovo uznávaná špička. Práve kvôli tomu, aby zaujali ešte väčšiu masu ľudí, prichádzajú už s druhým pokusom o vytvorenie stylusu (digitálneho pera), ktoré sa správa ako reálne pero pri písaní na papier, avšak písanú stopu zachytáva aj digitálne.
V praxi to znamená, že to, čo napíšete do svojho zápisníka, môžete neskôr vidieť a použiť napr. na svojom tablete. Ich prvý pokus Inkling sa príliš neuchytil, pretože mu chýbala presnosť liniek, ktorú užívatelia požadovali. Dnes prinášajú novinku menom Wacom Bamboo Spark, ktorá si však od svojho predchodcu berie len málo. Je skôr zameraná na ľudí, ktorí obľubujú písať si svoje poznámky či skice na papier, ale zároveň by ich radi mali k dispozícii aj digitálne. Spark sa skladá zo Stylusu a obalu na tablet. Ten však neslúži len ako držiak, ale aj sníma jednotlivé prítlaky pera a to dokonca aj vtedy, keď medzi nimi je 60-70 listov papiera.
Potom len kliknutím na tlačidlo na styluse nahráte svoje výtvory do cloudu. Či sa Spark uchytí, uvidíme až časom, zatiaľ to však vyzerá na zaujímavú alternatívu pre tých, ktorí neradi píšu poznámky na svojom tablete.
Wacom Bamboo Spark
Zaujal vás tento článok? Dozvedeli ste sa niečo nové alebo viete o niečom pútavom, čo sa udialo v poslednej dobe a nenašli ste to v predchádzajúcich riadkoch? Dajte nám vedieť v komentároch, veď nehryzieme… :)