Blog
Píšeme pre vás


LOGO - Nápad, návrh, realizace (David Airey)
Každý, kto niekedy navrhoval logo, mi zrejme dá za pravdu, že ide o náročný proces, v ktorom je potrebné mať množstvo skúseností. Denne sme doslova „bombardovaní“ rôznymi značkami (lepšími aj tými menej lepšími), a preto niet divu, že tvorba značiek je oblasť, ktorej podľahlo množstvo dizajnérov.
V tomto dieli si predstavíme podarenú knihu od Írskeho dizajnéra Davida Aireyho, ktorý sa venuje problematike tvorby značiek už od 90-tych rokov. V predošlom článku (Polygrafická príručka (David Bann)) šlo o technicky zameranú knihu, v tomto pôjde o presný opak a na svoje si prídu viac kreatívne založení dizajnéri.
Musím sa hneď na úvod priznať, že písať recenziu na túto knihu nebolo pre mňa vôbec jednoduché. Je ľahké niečo kritizovať – my ľudia to máme tak akosi v povahe – denne sa sťažovať na všetko okolo nás. Ale ako napísať recenziu na knihu, ktorá je presným opakom zlého? Skutočne, v knihe som nenašiel nič, s čím by som nebol spokojný. Jediným „mínusom“ (snáď mi to všetci odpustia) tejto knihy je jej hrúbka, ktorá pokojne mohla byť aj dvojnásobná ☺
Kniha je rozdelená do troch hlavných častí, pričom každá z nich má niekoľko kapitol (kniha u nás vyšla v českom jazyku v roku 2010 a vydalo ju vydavateľstvo CPress):
- Význam značky
- Proces návrhu
- Nenechte oheň vyhasnout
Rozdelenie jednotlivých častí a kapitol je logické a prevedie vás od úplných základov (čo je to značka a aký je jej význam) až po to, ako prezentovať svoje návrhy klientom a ako správne určiť cenu svojej práce. Autor uvádza množstvo vlastných skúseností, ktoré nazbieral počas svojej praxe, tak pozitívnych ako aj tých menej vydarených. A práve tým sa mi kniha dostala priam pod kožu – v jednej chvíli je to kniha plná inšpiratívnych ukážok a odborných textov a v druhej učebnica, ktorú môže napísať len sám život.
Po „úvode“ nasleduje asi tá najlepšia časť a tou je samotný proces návrhu. Je skutočne pekne a odborne rozobratý do detailov. Mám pocit, že čokoľvek by som napísal, bolo by to len slabým odvarom toho, čo sa v knihe nachádza a preto Vám môžem odporučiť len jediné – treba ju prečítať :)
V knihe nájdete množstvo (a to doslova) praktických ukážok s odborným výkladom nie len autora. Veľkým plusom je, že autor do procesu písania knihy zapojil aj oslovených dizajnérov, ktorí v nej svoje dizajny nie len prezentujú, ale aj opisujú. Dozviete sa množstvo informácií, ako napríklad to, s akými problémami sa pri svojej práci stretávali a ako ich vyriešili (budete prekvapení, v koľkých prípadoch sa nájdete). V knihe tiež nájdete príklady „nesprávneho“ dizajnu (ak sa to takto dá nazvať), kedy to s redizajnom niektorých značiek nevyšlo.
Knihu doslova „zhltnete na posedenie“ a nie je to jej hrúbkou. Je napísaná jednoducho a odborne a od prvej strany je vidieť, že autor má dlhoročné skúsenosti a vie, o čom píše.
Posledná, tretia časť knihy, je venovaná inšpiráciám, či skôr tomu, ako nestratiť motiváciu pri každodennej práci. Nájdete tu množstvo receptov od rôznych dizajnérov práve na to, ako nájsť motiváciu a neustále napredovať.
Vďaka knihe som získal nový pohľad na tvorbu značiek, zistil som, ako na značky nazerať hlavne z pohľadu dizajnéra tak, aby čo najviac spĺňali potreby klienta.
Záver
Po knihe by mali siahnúť najmä tí, ktorí to s dizajnom (nie len značiek) myslia vážne. Za „smiešnu“ sumu (cca 16 €) ide o skutočne hodnotnú publikáciu, ktorá určite nezapadne prachom na polici.
Pokiaľ váhate, či si ju kúpiť alebo nie, moja rada znie, aby ste s kúpou dlho neotáľali. A keďže nám sviatky klopú na dvere, táto kniha môže potešiť nejedného dizajnéra práve pod Vianočným stromčekom.
Na záver si ešte dovolím krátky úryvok priamo z knihy od autora:
„Dobrý návrhář musí mít zájem o život. Nejlepší nápady se rodí ze zkušeností a z poznání, které díky zkušenostem získáme. Čím více vnímáme a čím více poznáváme, tím více munice nashromáždíme.“
Názov: LOGO (Nápad, návrh, realizace)
Autor: David Airey
Rozmery: 168 × 228 mm
Počet strán: 213 strán
Väzba: Mäkká brožovaná väzba
Jazyk: Český jazyk
Rok vydania: 2010