Blog

Píšeme pre vás

Ján Krška
/
/
22. jún 2018
Kompozícia fotografie

Kompozícia fotografie

Určite to poznáte. Odfotili ste zaujímavý objekt, no nemalo to šťavu, oči vám behali po displeji a hľadali, čo nie je v poriadku. Niečo vás tam rušilo. Fotka vás buď nudila alebo naopak, bolo na nej priveľa elementov a pôsobila rozhádzane.

Nezúfajte, viem vám dať pár tipov na vylepšenie.. Existuje niekoľko zaužívaných a rokmi preverených pravidiel, vďaka ktorým fotografia pôsobí esteticky a má svoj takzvaný flow. Pohľad vám padne na hlavný objekt a postupne kĺže ďalej po zvyšku fotky.
Možno ich už dávno poznáte a používate, možno ste o nich počuli, ale neviete presne o čo ide a možno sa tu o nich dočítate po prvý raz.

Hneď na úvod by som ale chcel spomenúť, že všetko sú to len pomôcky, ktoré nám môžu poslúžiť pri rozhodovaní, ako určitý objekt odfotiť, ale nemusíme sa ich striktne držať. No ak ich chceme porušiť, bolo by fajn najprv niečo o nich vedieť.

Kompozícia fotografie

Ako teda na to?

1. Rule of thirds (pravidlo tretín)

Kompozícia fotografie


Dnešné fotoaparáty túto mriežku už majú v sebe zabudovanú a môžeme ju nájsť aj vo foto editoroch.

Obraz je rozdelený dvoma vertikálnymi a dvoma horizontálnymi čiarami a snažíme sa kľúčové elementy posadiť pozdĺž niektorej z línii alebo na miesto, kde sa pretínajú. Toto rozmiestnenie, na rozdiel od vycentrovania, nám vytvorí kontrastnejšiu, atraktívnejšiu kompozíciu.

Zoberme si ako príklad landscape. Objekt v popredí môžeme dať na jeden z prienikov a nosnú časť pozadia umiestniť na diagonálne protiľahlý bod, prípadne horizont umiestniť na niektorú z čiar.

Kompozícia fotografie

(autor: Kim Seng)

2. Symetria

Najrýchlejšie si ju pravdepodobne všimnete v architektúre. Budova, chodník, most, stĺpy, ale aj aleja stromov, rastliny a podobne. Tu sa zvyčajne oplatí komponovať obraz tak, aby jeho ľavá strana bola rovnaká ako pravá, horná ako dolná, teda orientácia na stred. Je to naozaj estetické riešenie a často výsledok stojí za to. Napätie na takto rozloženej fotke je možné dosiahnuť narušením, napríklad pridaním objektu na jednu stranu alebo rozdielnou farebnosťou, svetlom alebo tieňom.

Pri symetrickom komponovaní môžeme využiť aj napríklad odraz využitím zrkadla alebo vodnej hladiny.

Kompozícia fotografie

(autor: Jimmy Mcintyre)

3. Línie a vzory

Kompozícia fotografie

(autor: Thomas Leuthard)

Línie nám pomáhajú pritiahnuť pozornosť diváka na určité miesto na fotke. Môže to byť napríklad kľukatá cesta, ktorá nás pritiahne k siluete mesta na horizonte, stena, o ktorú je opretá postava, hrana nejakého objektu. Tu nám často pomáha perspektíva, kedy sa viacero línií môže zbiehať do jedného bodu, ideálne nášho objektu pozornosti na fotke.

Vzory môžeme nájsť všade okolo nás, príjemne sa na ne pozerá a vyvolávajú v nás určitý kľud. Tu opäť platí, podobne ako pri symetrii, že narušenie patternu vytvorí napätie a fotku môže ozvláštniť.

Kompozícia fotografie

(autor: Thomas Hawk)

Prečo spomínam narušenie kompozície, radím neumiestňovať objekt striktne na stred a rozbíjam pattern? Prečo vlastne narušiť pattern, ktorý pôsobí ucelene alebo ukľudňujúco? Jednoducho povedané, aby zaujal. Pretože keď odfotím postavu na stred, tak je to zvyčajne nudné. Chcem, aby sa divák pristavil pri fotke a aby ho zaujala. Človek je od prírody zvedavý a ak uvidí zmenu vzoru, tak to začne skúmať, príde mu to zaujímavé. Samozrejme, nie vždy sa to hodí, je to na vás, predsa len, koľko ľudí, toľko chutí.

Pre mňa osobne je niekedy fotogravovanie ako rybolov. Sedím, pozerám sa, hľadám tvary a čakám. Skúšam. Hrám sa. Niekedy aj celé hodiny. Je to moje hobby a rád ním trávim čas. Vždy keď fotím, tak mám tieto pravidlá uložené v hlave a snažím sa ich nájsť aj v hľadáčiku mojej zrkadlovky. Nie vždy to samozrejme funguje, ale ako správne pomôcky mi vedia ukázať cestu ku kompozícii, s ktorou som spokojný.

Keď budete nabudúce fotiť, skúste aplikovať niečo z toho, o čom som písal.
Ktovie? Možno budete milo prekvapený.

Odkazy:

https://500px.com/jimmymcintyre

https://www.flickr.com/photos/thomashawk/

https://www.flickr.com/photos/thomasleuthard

https://www.flickr.com/photos/captainkimo/

Ján Krška
Ján Krška Senior Graphic Designer
Ceruzka a papier boli jeho najlepšími priateľmi už od malička. Miluje výzvy a len ťažko nájdete človeka, ktorý myslí viac „outside of box“ ako on. Je rýchly ako blesk a všetky deadliny plní s predstihom. Popri štúdiu digitálnych m&eac…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných imagons s.r.o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en