Blog
Píšeme pre vás


Čo treba vedieť o zákazníkoch: zmeny spotrebiteľského správania v rokoch 2020 až 2021.
Spotrebiteľská nálada sa pod vplyvom spoločenských zmien v období pandémie zmenila tiež. Prinášame vám výber toho najzaujímavejšieho z oblasti spotrebiteľov v bratislavskom kraji.
Cieľom prieskumu od spoločnosti MNFORCE bolo zistiť znižovanie výdajov počas pandemickej situácie, porovnanie útrat za rôzne produktové kategórie, popis výsledkov jednotlivých demografických skupín a vytvoriť výhľad na ekonomickú situáciu domácností na 6 mesiacov.
Prieskum prebiehal periodicky každé dva týždne v období marec 2020 až február 2021.
V bratislavskom kraji bol podiel domácností, znižujúcich svoje celkové výdavky za sledované obdobie 30% až 40%. Znížené výdavky za potraviny uviedlo v priemere 20% domácností, pri tovare dlhodobej spotreby to bolo takmer 40% a pri výdavkoch na reštaurácie a kaviarne bolo zníženie najmarkantnejšie - 54% až 77% domácností znížilo výdaje v tejto oblasti produktov.
Medzimesačne sa podiel výdavkov na tovary dlhodobej spotreby znížil najviac v kategórii oblečenie - až 56% domácností tieto nákupy odkladá. Na druhom mieste bol nábytok, kde sa nákupu zdržalo až 30 % spotrebiteľov.
80 % spotrebiteľov ďalej predpokladá pokles svojich výdavkoch v nákupných centrách a nárast výdajov v oblasti online nákupu - o 32 %.
Čo sa vnímania opatrení voči šíreniu vírusu týka, respondenti z Bratislavy nesúhlasia s obmedzením cestovania medzi okresmi, ale trápi ich to výrazne menej ako respondentov z Českej republiky.
Celkový sentiment spotrebiteľov sa medzimesačne mierne zlepšil ale asi tretina domácností očakáva zhoršenie svojej ekonomickej situácie v horizonte najbližších šiestich mesiacov.
Čo by si z tohto prieskumu mali vziať marketéri a podnikatelia? Ak doteraz platilo, že treba byť originálny a hľadať nové spôsoby, teraz to platí dvojnásobne. Skúste sa zamyslieť, čo trápi práve Vašich zákazníkov a ako im v tom vie Vaša služba či produkt pomôcť.
V súčasnej globálnej situácii sa kreativite medze nekladú a značky prichádzajú s rôznymi netradičnými nápadmi, ako podporiť svoju klientelu a zároveň zvýšiť dopyt. Veríme, že vám prieskum pomôže pri bádaní po tom ideálnom spôsobe.