Blog

Píšeme pre vás

Adriana Farkašová
Ako doviesť brainstorming do úspešného konca?

Ako doviesť brainstorming do úspešného konca?

Brainstorming patrí medzi užitočné metódy pri kreovaní nových ideí, pričom do tvorivého procesu zapojíte celú skupinu, ktorá komunikuje svoje nápady a rozvíja ich do dokonalosti. Avšak, aby bol tento proces produktívny, treba mať na pamäti nasledujúce body, ktoré vám môžu pomôcť, aby smeroval k požadovanému cieľu.

Brief – áno, či nie?

O briefe vám už dávnejšie napísal článok môj kolega, v ktorom spísal najzákladnejšie body, čo to vlastne je brief a ako by mal brief vyzerať. Brief by mal slúžiť k celkovej orientácii, čomu sa budeme na brainstormingu venovať a čo očakávame. Spísať by ho mal hostiteľ, ktorý brainstorming zvolal tak, aby kolegovia mali dostatok času na preštudovanie a zváženie možných alternatív alebo na prieskum konkurencie a trhu. Avšak, niekedy sa stretávame aj s neplánovanými brainstormingmi bez akýchkoľvek predchádzajúcich informácií, čo môže pomôcť pri uchopení projektu z iného konca s pomocou spontánnych asociácií, ktoré sa vynoria hneď pri prvom počutí.

My však navrhujeme poslať stručné informácie o klientovi, projekte, hlavnej myšlienke, cieľovej skupine, komu je produkt alebo služba určená a cieli, ktorý tým chceme dosiahnuť kolegom, aby sa vedeli patrične zamyslieť nad zadaním a pripraviť. Uľahčí vám to množstvo neužitočného času, ktorý investujete do vysvetľovania a prejdete rovno k nápadom a ich rozvíjaniu. Nie je zlé, ak vyzvete kolegov, aby vám vypracované zadanie poslali ešte pred  brainstormingom, pretože vás to môže „nakopnúť“ k ďalším nápadom alebo si tak rýchlejšie vyfiltrujete, čo pri klientovi a jeho projekte má význam a čomu sa ďalej venovať a čomu nie.

Brief

Pripraviť sa, pozooor...

Už ste niekedy skúšali ísť behať pol maratón bez patričnej prípravy? Takto podobne to funguje aj pri vytváraní nových nápadov a stratégií, preto nepripravený na brainstorming, prosím, nechoďte. Bez prínosu svojich myšlienok tak nepomôžete svojim kolegom a nebudete v ich očiach vyzerať zodpovedne. Naštudujte si dobre brief, ktorý ste dostali od zadávateľa a urobte si prieskum trhu, ako aj konkurencie. Zamyslite sa nad cieľovou skupinou, čo na nich platí, čo ich osloví, ako s nimi komunikovať, aký headline zvoliť, kde komunikovať a načrtnúť hlavnú ideu vášho kreatívneho návrhu. To všetko si ešte raz pozrite pred meetingom a prípadne doplňte ešte posledné nápady. Prichystať si môžete ilustrácie na demonštráciu alebo inšpirácie, ktoré ste našli a spájali sa vám s týmto zadaním. Povinnou výbavou je určite papier a pero pre zapísanie ďalších nápadov od kolegov a prosím myslite na dochvíľnosť!

Brainstorming

Hodina H

Na úvod je dobré, ak organizátor brainstormingu povie pár základných informácií, prečo sa tu stretli a čo bude hlavným bodom programu. Povie ešte doplňujúce informácie, ktoré v briefe zabudol spomenúť alebo veci, ktoré sa od toho času zmenili. Vyzve jedného kolegu alebo sa toho zhostí sám, aby zapisoval ďalšie nápady a návrhy, ktoré na meetingu odznejú. Ak ste organizátorom práve vy, vyzvite kolegov, aby po jednom začali prezentovať svoje nápady, prípadne sa opýtajte, či má niekto niečo na doplnenie alebo čo si o návrhu myslí. Takto pokračujte ďalej, aby mal priestor na vyjadrenie každý. Uvidíte, že každý návrh vás inšpiruje a budete ho vedieť prepojiť alebo doplniť o ten ďalší. Častokrát sa zrodí aj úplne nová idea, ktorá bude naozaj úspešná. Garantovaná je určite dobrá zábava a množstvo smiechu! Ak sa však meeting začne zvrhávať na nekontrolovanú zábavu, ktorá sa začne tématicky rozchádzať s cieľom tohto brainstormingu, snažte sa usmerniť kolegov a vrátiť sa späť k danému zadaniu alebo ho radšej rozpustite. Zlaté pravidlo je, že hovorí iba jeden a postupne sa každý dostane k slovu. Pred koncom zhrňte všetky návrhy alebo už schválenú kreatívu, na ktorej ste sa spoločne dohodli a upresnite ďalší postup. Určite sa nezabudnite poďakovať za dobrú prácu kolegov na brainstormingu pre zvýšenie ich motivácie pri ďalších zadaniach.

Príprava brainstormingu

Všetky nápady sa počítajú

Nikdy neexistuje zlý nápad alebo názor na danú vec. Myšlienka každého človeka je originálna, výnimočná a môže pomôcť ďalšiemu kolegovi v nápadoch, preto treba podnietiť pracovný tím k vysloveniu svojich názorov pre zvýšenie efektivity tohto stretnutia. Ak vám aj niečo v danom momentne napadne, no váš kolega práve hovorí svoj návrh, určite si to zapíšte a podeľte sa o to spoločne s kolegami neskôr. Rovnako vyslovte aj svoj názor, či už súhlasný alebo nesúhlasný pri návrhoch od ostatných. Treba však dbať na objektivitu.. Pomôže to tak pri rýchlejšom výbere, odsúhlasení alebo zamietnutí danej idey. Najhoršie je pre organizátora brainstormingu, ak nápady ťahá zo svojich kolegov ako z chlpatej deky, preto sa neostýchajte a smelo sa vyjadrite ku všetkému, čo považujete za dôležité.

Nápad

V neposlednom rade je fajn, ak po predložení návrhu klientovi pošlete spätný feedback všetkým aktérom brainstormingu, ktorí sa podieľali na jeho tvorbe a ešte raz im poďakujete za ich prístup a obohatenie. Budú tak mať pocit, že ich snaha nevyšla nadarmo, prípadne sa potešia, ak u klienta vďaka návrhu dosiahnete úspech.

Ak nie ste reklamná agentúra, no chcete vytvoriť kreatívny priestor pre vašich zamestnancov pri vytváraní nových inovácií vo firme alebo len chcete podnietiť kolegov pri vytváraní nových projektov pre klientov a zapojiť ich do diania, brainstorming je ideálna možnosť.

Ak tiež patríte k vyznávačom/fanúšikom brainstormingov a často ho používate v agentúre pre podnietenie kreativity, napíšte nám tipy, ako ich vediete vy.

 

Adriana Farkašová
Adriana Farkašová Account Manager
Na pozícii Account Managera som už vyše 2 rokov. Komunikácia, vystupovanie a chuť kreatívne tvoriť patrili k jedným z mojich najväčších predpokladov, preto som sa rozhodla práve pre túto prácu, kde ich môžem naplno rozvíjať. Baví ma rôznorodosť a dy…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných imagons s.r.o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en