Blog

Píšeme pre vás

Adriana Farkašová
/
26. január 2017
5 najefektívnejších techník pri učení

5 najefektívnejších techník pri učení

Zvládať prácu spoločne so školou, učiť sa nové jazyky alebo vzdelávať sa v profesijnej oblasti môže byť náročné, ak neviete, ako na to! Využite 5 efektívnych techník pri samostatnom učení už teraz.

Naučiť sa nový jazyk, urobiť certifikát Google, spraviť test na vodičský preukaz alebo sa iba dovzdelať vo svojej profesii o nové cenné informácie a techniky.

Podobných novoročných predsavzatí sme si spísali viac ako dosť, no ako ich efektívne začať praktizovať a zvládnuť techniky rýchlejšieho a efektívnejšieho učenia aj popri iných aktivitách? Ak patríte k ľuďom, ktorí sa radi vyhovárajú na nedostatok času, tieto techniky vám môžu pomôcť v práci a v škole pri osvojovaní nových vedomostí.

1. Učebné prostredie

Vyhradené miesto, kde sa začnete obohacovať o nové vedomosti, by malo byť upratané a čisté, aby vás neznepokojovali žiadne činitele. Pripravte si všetky materiály, z ktorých sa budete učiť ako aj zošit na písanie, ceruzku, pero, zvýrazňovačky, farebné papieriky a pohár s vodou na osvieženie. Najideálnejšia pracovná teplota je okolo 18-20 stupňov a pravidelne vetrajte miestnosť. Keďže sa väčšinou venujeme učeniu až po práci vo večerných hodinách, myslite na dobré osvetlenie. Ak ste pravák, svetlo by malo dopadať z ľavej strany a trochu odzadu. Pri správnom umiestnení lampy vám pokojne stačí 25-watová žiarovka. Naprogramujte sa na pravidelný čas a miesto, kde sa budete učievať. Nastavením správneho systému sa vám proces učenia zautomatizuje a bez donucovacích a samopresviedčacích prostriedkov si sadnete k štúdiu.

Rada od nás!

Väčšina ľudí sa najlepšie učí ráno, kedy je nervová sústava odpočinutá po spánku. Ak máte flexibilný pracovný čas, posuňte si ho alebo sa venujte štúdiu aj počas víkendu.

workspace order

2. Striedajte psychické funkcie pri učení (pamäť vs. myslenie)

Pri dlhotrvajúcej záťaži jednej kognitívnej funkcie akou je napríklad pamäť môže dôjsť k únave. Preto, ak sa venujete štúdiu nového jazyka a učíte sa slovíčka, pri čom zapájate hlavne pamäť, striedajte po čase túto aktivitu s inou, ako napríklad napísanie krátkeho slohu, ktorý ste dostali na domácu úlohu od lektorky. Pri nej potom aktivujete centrum myslenia a prepájate ho s už naučeným. Vždy postupujte od ťažšieho k jednoduchšiemu učivu.

Vytvárajte si rôzne mnemotechnické pomôcky ako tabuľky, obrázky, schémy alebo si podčiarkujte dôležité časti. Hľadajte logické vzťahy a hlavnú myšlienku, podobnosť medzi už poznanými informáciami, vytvárajte si asociácie alebo aplikujte učivo na konkrétne podmienky pre lepšie zapamätanie.

Rada od nás!

Naštudované materiály si odložte na druhú kopu s názvom “Naučené” alebo “odfajknite”. Budete mať potom lepší pocit zo seba a motiváciu do ďalšieho učenia.

creative space

3. Správne čítanie textu

Keď hovoríme o analytickom opakovaní, myslíme tým vhodný spôsob čítania materiálov/knižky, ktorú sa chystáte preštudovať. Ako však čítať tak, aby ste si aj čo najviac zapamätali?

Pomôže vám týchto 5 fáz:

  1. prvé čítanie - informatívne, zoznamovanie sa s obsahom a všeobecnými informáciami
  2. druhé čítanie - rozborové, definovanie a vyznačenie hlavných myšlienok
  3. tretie čítanie - detailnejší rozbor, vytýčenie argumentov, ktoré potvrdzujú hlavnú myšlienku a slovné ilustrácie na demonštráciu
  4. reprodukcia prečítaného - vybavovanie prečítaného textu spamäti, vynaloženie úsilia na reprodukciu čítaného pre lepšie zapamätanie
  5. štvrté čítanie - upriamenie pozornosti na kontrolu toho, čo sme si nepresne vybavili alebo ani nevedeli vybaviť, podčiarknite si tieto časti farebne, aby ste sa k ním vedeli opätovne vrátiť a zopakovať

4. Podčiarkujte, značte si alebo dopĺňajte

Ak patríte k vizuálnym typom, efektivitu vo svojom učení môžete dosiahnuť aj takou obyčajnou vecou, akou je podčiarkovanie ceruzkou. Možno to robíte často aj nevedome, no takáto práca s textom má hneď niekoľko dôvodov, prečo ju aplikovať. Cieľavedomá analýza textu na podstatné a menej podstatné časti. Môžete si vyznačiť, čo je pre vás nové a zaujímavé, pričom si uľahčíte aj samotné opakovanie a prehľadnosť v knihe. Využite aj vlastnú tvorivosť a nápaditosť pri práci s výučbovými materiálmi, používajte farebné zvýrazňovače, rozdeľte si knihu podľa kapitol farebnými papierikmi a vytvorte si najpraktickejší systém pre vás.

Rada od nás!

Hlavné myšlienky ako sú poučky, zákony a tézy, si podčiarkujte vlnitou čiarou. Argumenty a dôkazy, ktoré odôvodňujú problém a dokazujú jeho pravdivosť, si vyznačte rovnou čiarou. Slovné ilustrácie alebo príklady si vyznačte na margo knihy jedným alebo dvoma výstižnými slovami. Pri opakovaní používajte farebné ceruzky, ktorými si vyznačíte informácie, ktoré už viete - napr. zelenou farbou, a časti, s ktorými ešte máte problém - napr. červenou farbou.

how to work with text

5. Konspektujte

Konspektovanie alebo zapisovanie si dôležitých informácií do zošita alebo na papier, patrí k relatívne zložitej učebnej procedúre. Keď vám podčiarkovanie nerobí problém, mali by ste ju však hravo zvládnuť. Používajte rovnaké označenie pri dôležitých faktoch, dopĺňajte ich ilustráciami, grafmi a navrhujte si vlastné stratégie. Najlepším konspektom je “ťahák”. Túto techniku využívajú hlavne tvoriví pracovníci.

Rada od nás!

To, čo si sami zapíšete = 5krát prečítané.
 

V ďalšej časti sa môžete tešiť na techniky rýchleho čítania, vďaka ktorým si budete vedieť osvojiť viac poznatkov za kratší čas, a rovnako aj na to, ako sa naučiť čítať s porozumením.

Pracujte stále na sebe a rozširujte si svoje poznatky o zaujímavé informácie, ktoré vám otvárajú dvere k novým príležitostiam ako sa stať väčším odborníkom vo vašej oblasti. Veríme, že tieto techniky využijete aj v každodennej práci. :-)

Aké techniky používate vy pre lepšie zapamätanie? O svoje tipy a skúsenosti s učením sa s nami môžete podeliť v komentári.

 

Zdroj:
Grác, J.: Psychológia individuálneho štúdia. In: Vybrané kapitoly z pedagogickej psychológie. Vysokoškolská učebnica, ALFA, Bratislava 1972

Grác, J.: Psychológia podmienok samostatného učenia. In: Psychológia pre učiteľov. Vysokoškolská učebnica (2. vydanie), SPN, Bratislava 1977

 

Adriana Farkašová
Adriana Farkašová Account Manager
Na pozícii Account Managera som už vyše 2 rokov. Komunikácia, vystupovanie a chuť kreatívne tvoriť patrili k jedným z mojich najväčších predpokladov, preto som sa rozhodla práve pre túto prácu, kde ich môžem naplno rozvíjať. Baví ma rôznorodosť a dy…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných imagons s.r.o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en