Blog
We write for you


Najúspešnejšie herné marketingové kampane
Ako človek, ktorého fascinuje herný priemysel (nie len hry samotné, ale aj ich tvorba a všetko okolo nich), som v nemom úžase z toho, ako veľmi môj podivný koníček narástol na poli zábavného priemyslu. Zo zábavky pre teenagerov sa stal najrýchlejšie rastúci priemysel v dejinách. Keď v 90 rokoch šlo o experimenty programátorských nadšencov, ktorých počet sa dal ukázať na prstoch jednej ruky, dnes vidíme produkt s realistickou grafikou a vysokými produkčnými hodnotami porovnateľnými s letnými blockbustermi. To všetko stojí nemalé peniaze a tak ako každá iná investícia, aj hry musia zarábať. Samotná hra môže byť tou najlepšou vo svojom žánre, môže mať fotorealistickú grafiku, zábavnú hrateľnosť alebo nezabudnuteľný príbeh. To všetko však ide stranou, ak o nej nevie publikum, pre ktoré je určená. Aby sa niečo také nestalo, vydavatelia investujú nemalé peniaze do jej propagácie a marketingu. Aj vďaka tomu vznikli nasledujúce kampane:
Angry Birds
Verím tomu, že na svete nie je osoba, ktorá by sa nestretla s Angry Birds. Hra, ktorá má za sebou viac ako bilióny stiahnutí. Hra, ktorá nám ukázala, že aj hry pre smartphony môžu byť zábavné a to vďaka ich jednoduchosti a univerzálnosti. To boli zároveň hlavné piliere marketingovej kampane. Angry Birds bola dokonca jedna z prvých mobilných hier, ktorá mala trailer, ktorý ľudia mohli vidieť na Youtube. Kampaň bola tak úspešná, že z Angry Birds vytvorila svetoznámu značku, ktorá už nezastrešuje len hry, ale aj filmy a hračky.
Trailer:
Call of Duty: Black ops
Ako v prípade Angry Birds, dobrý trailer dokáže rozšíriť povedomie o hre aj mimo hernú scénu. Trailer na COD: Black ops je toho krásnym príkladom. Samotný trailer neobsahuje jediný záber z hry (v prípade, že neviete, ide o vojnovú strieľačku), ale zachytáva bežných ľudí na bojovom poli. Všetko vyzerá ako scéna z akčného filmu, kde sa na konci ukáže slogan “V každom z nás je vojak.” To všetko doprevádza skladba od Rolling Stones. Niet divu, že len za prvých 24 hodín sa predalo viac ako 5 miliónov kusov a celkovo predala 25 miliónov kópií a je dodnes jednou z najpredávanejších hier v histórii.
Trailer:
Fallout 4
Youtube platforma je plná videí s hernou tématikou. Dosiahnuť vysokú sledovanosť preto nie je naozaj jednoduché. Fallout je značka známa hráčom po celom svete. Hra sa odohráva v alternatívnej budúcnosti po konci nukleárnej vojny v USA a vizuálna stránka hry je ako vystrihnutá z filmovej trilógie Mad Max. Táto séria má za sebou už viacero titulov, avšak až jeho 4. dielom sa značka dostala do povedomia mainstreamu. Traileru Fallout 4 sa podarilo s viac ako 20 miliónmi videní osloviť naozaj široké publikum. Po jeho uvedení nasledovala tlačová konferencia s predstavením hry. Dokonca vydali ochutený nápoj, ktorý je symbolom série pod názvom Nuka-Cola. Očividne to zabralo a Fallout 4 predal kópie v hodnote 750 miliónov dolárov za prvých 7 dní od vydania.
Trailer:
Grand Theft Auto V
Myslím si, že žiadna iná hra si nedokázala vytvoriť tak veľké meno okolo seba, ako práve séria GTA. Hra známa svojou násilnosťou a kontroverziou v nehráčskej komunite. V prípade GTA V však na to šli z opačného konca. Kampaň začala na Twitteri, kde sa objavil jednoduchý link na stránku s textom “Grand Theft Auto V v októbri”. O niečo neskôr sa objavil Trailer a potom ďalší. To všetko vyvrcholilo billboardmi a reklamnými plagátmi naprieč Amerikou. Kampaň trvala niečo vyše roka. Fanúšikovia série boli natoľko plní očakávania, že keď sa hra dostala do obchodov, za prvý deň zarobila 800 milónov dolárov a stala sa najrýchlejšie predávaným produktom v zábavnom priemysle, ktorý dosiahol sumu 1 miliarda. Tomu sa už povie balík peňazí.
Trailer:
Bonus:
Dovolil som si pridať ešte dva prípady zaujímavého marketingu.
Minecraft
Minecraft je zaujímavým úkazom v hernej scéne. Ide o nezávislú hru (rozumej hra, za ktorou nie je žiaden veľký vydavateľ, pozn. dnes už je - a to Microsoft, ktorý v roku 2014 značku odkúpil od Mojang), ktorá je dnes jednou z najpredávanejších hier v histórii. Do dnešného dňa sa predalo skoro 150 miliónov kópií. Paradoxne za hrou nestál pred odkúpením Microsoftu žiaden veľký vydavateľ a bola dielom malého teamu vývojárov v Mojang. Hra priniesla otvorenú hrateľnosť v obrovskom svete, kde jediným obmedzením bola vaša predstavivosť. Hra natoľko oslovila široké spektrum hráčov svojou prístupnosťou a jednoduchými mechanikami, že povedomie o nej sa šírilo doslova ako oheň. Určite tomu pomohol fakt, že hra nestála bežných 60 € ako veľkorozpočtové hry a tak si hru mohol dovoliť kúpiť naozaj každý. O tom, aká veľká sa značka stala, hovorí aj fakt, že Microsoft kúpil značku Minecraft za neuveriteľných 2.5 miliardy dolárov.
Foto:
Titanfall 2
Značka Titanfall je futuristická strieľačka, ktorej hlavným ťahákom je možnosť hrať za obrovského robota “Titána”. Hra má svojich skalných fanúšikov, avšak kvôli nezvládnutej kampani hra nenaplnila očakávania, ktoré do nej tvorcovia vložili. Vývojári si boli kvalitami hry natoľko istí, že šli proti najväčším gigantom v hernom priemysle, menovite Battlefield a Call of Duty. Bolo viac než isté, že je to veľmi riskantný krok, ktorý bohužiaľ nevyšiel. EA, ktorá vlastní práva na značku Titanfall, dodnes nezverejnila predaje Titanfall 2. Občas marketing nezaberie ako sa očakáva, to však neznamená, že nebol zaujímavý. Dôkazom je niekoľkometrová socha Titána z hry v nadživotnej veľkosti, ktorá bola súčasťou promo kampane. Veď posúďte sami.
Foto:
Napriek tomu, že dnešný článok je trochu z iného súdka, verím, že vás zaujal. :) V prípade, že vás osloví, nebránim sa písaniu ďalších z oblasti reklamy a marketingu v nezvyčajných oblastiach.