Blog

We write for you

Ľuboš Belko
Tieto historické kampane sformovali moderný marketing

Tieto historické kampane sformovali moderný marketing

Foto: Ramsey Media Work

Bez histórie by sme boli len bezduchými prízrakmi

Práve z tohto dôvodu je dôležité, aby sme si vážili našu minulosť a naše korene. Či už pod slovom “my” máme na mysli Slovákov alebo marketérov… V každom prípade je dôležité vedieť odkiaľ pochádzame. Či už sa to týka nášho osobného života, vzťahov alebo práce.

Kultúru a svoje medziľudské vzťahy síce budete musieť preskúmať na vlastnú päsť, no my vám dnes predstavíme históriu reklamy. Troška presnejšie, historické reklamné kampane, ktoré boli svojho času natoľko ikonické, že vyformovali podobu súčasného marketingu.

Úplne prvá reklama sa objavila už v roku 1704 v bostonských novinách. Muž, ktorého totožnosť známa nie je, sa pokúšal cez inzerát predať svoj dom na Long Islande. V roku 1729 však už bola novinová inzercia bežnou praxou a reklama sa pravidelne objavovala aj vo výtlačkoch Benjamina Franklina. Kampane, ktoré vyformovali podobu dnešného marketingu síce nesiahajú až tak ďaleko do histórie, no môžeme vám garantovať, že za zmienku jednoznačne stoja.

Diamond is Forever

Diamant je navždy. To je ikonické copy, za ktorým stojí spoločnosť De Beers, jeden z najväčších producentov a distribútorov diamantov na svete. Vedeli ste však, že kým spoločnosť De Beers neprišla so svojou ikonickou kampaňou, v spoločnosti nebolo zvykom žiadať ženu o ruku za pomoci diamantov? Táto "tradícia" sa neviaže k žiadnej špecifickej kultúre, v skutočnosti je produktom chytrej reklamnej kampane. 

 

Spoločnosť koncom 40. rokov hľadala spôsoby, ako dostať diamanty k bežným spotrebiteľom. Reklamná agentúra N. W. Ayer tak prišla s kampaňou, ktorá navždy zmenila zásnuby.

Diamant tak už nebol iba symbolom luxusu, no reprezentoval večnosť láskyplného puta medzi mužom a ženou.  

Marlboro Man

Marlboro Man alebo zrod prvého influencera... V 50. rokoch narazili vedci na šokojúci objav. Milované cigarety, ktoré v televíznych spotoch odporúčali aj samotní lekári, sa ukázali ako zdraviu škodlivé. Tabakové spoločnosti tak prišli so "zdravšou" alternatívou, ktorou boli cigarety s filtrom.

 

V tých časoch však boli takéto cigarety považované za ženské a spoločnosť Philip Morris potrebovala nájsť spôsob, ako ich predať mužom. A tak sa zrodil Marlboro Man. Otrhaný frajerský kovboj, ktorý fajčil červené Marlborky. Najmužnejšie cigarety na svete.

Prieskumy z 90. rokov však preukázali, že tento ambasádor fajčenia je veľmi ľahko rozpoznateľný aj pre deti, a tak nakoniec došlo k dohode tabakových spoločností, že na propagáciu svojich produktov viac nebudú používať reálne ani fiktívne postavy.

Apple 1984

TV spot značky Apple s názvom 1984, ktorý bol odvysielaný počas tohoročného Super Bowlu, je v reklamných kruhoch známy ako jedna z najlepších kampaní všetkých čias.

Vizuálne pútavú reklamu režíroval hollywoodsky filmár Ridley Scott a Apple v nej prvýkrát predstavilo svetu svoj Macintosh. Narozdiel od dystopickej vízie Georga Orwella z jeho knihy 1984, sa mal podľa spoločnosti daný rok stať technologickým míľnikom.

 

V reklame môžeme vidieť ženu v bielom tielku a oranžových šortkách, ktorá s kladivom v ruke beží pomedzi rovnako oblečených ľudí. Ťažkým nástrojom zničí obrazovku, na ktorej k ľuďom prehovára ich vodca. Tento skutok má byť symbolom slobody a vykúpenia.

Napriek tomu, že reklama bola odvysielaná iba počas Super Bowlu, získala si kultovú priazeň. A práve vďaka tomuto spotu začal byť počítač v spoločnosti vnímaný ako kreatívny nástroj, ktorého úlohou je docieliť vyššie dobro.

Red Bull zoskok

Pri poslednej reklame, ktorú si zmienime, nepôjdeme síce až tak ďaleko do histórie, no môžete si byť istí, že ide o čosi naozaj veľkolepé. Túto udalosť mnohí z nás môžu mať stále v živej pamäti. Ide totiž o zrejme najväčšiu guerilla kampaň, aká sa doposiaľ odohrala.

 

Známy rakúsky skydiver a base jumper, Felix Baumgartner, sa v tejto kampani pre Red Bull totiž odhodlal ako prvý človek v histórii, prekonať rýchlosť zvuku vo voľnom páde. V roku 2012 pod záštitou Red Bullu tak došlo k udalosti, ktorú sledovalo naživo až 8 miliónov ľudí. Red Bull v tomto prípade vzal svoj slogan naozaj doslovne.

Baumgartner bol takmer 40 kilometrov vo vesmíre, keď vyskočil z modulu, prekonal rýchlosť zvuku a elegantne pristál na Zemi.

Ľuboš Belko
Ľuboš Belko Copywriter
Hlavou v oblakoch a predsa nohami pevne na zemi. Talentovaný copywriter, ktorý sa nebojí z času na čas použiť superlatív. (Najmä keď hovorí o sebe). Ľuboš je bývalý filmový žurnalista, ktorého len ťažko zaskočíte kinematografickým poznatkom. Ak práve …
About author
By using the sites operated by 4ME MEDIA s. r. o. you agree to the use of cookies that help us provide better service. More info
sk
en