Blog

We write for you

János Vámoš
/
/
12. january 2018
Je open-space Office ideálne riešenie chodu kacelárie?

Je open-space Office ideálne riešenie chodu kacelárie?

V dnešnej dobe je 70% kancelárií typu open-space, čo zjednodušene povedané znamená, že všetci pracovníci pracujú v jednom veľkom spoločnom priestore. Je toto riešenie naozaj lepšie ako klasické členenie kancelárskych priestorov? Z tohto článku sa dozviete, čo ukazujú štatistiky a to, ako sa stal tento koncept populárnym aj v Európe.

Prvá open-space kancelária je dielom architekta Franka Lloyda Wrighta, ktorý tento nový pracovný priestor navrhol v roku 1904 pre administratívnu budovu firmy Larkin Soap Company v New Yorku. Najzásadnejšou inováciou obrovskej tehlovej stavby bolo rozľahlé átrium s dlhými pracovnými stolmi pripravenými pre zamestnancov. Podľa Jeremyho Myersona hrala pri navrhovaní najväčšiu rolu estetika. „Chcel vytvoriť veľký priestor podobný katedrále.“ V skutočnosti ale toto riešenie prospievalo manažérom, ktorí mohli neustále sledovať svojich zamestnancov pri ich práci v takomto otvorenom priestore.


Zdroj: 
http://1.bp.blogspot.com/-WO8da4J93YA/Ug_loSLmEkI/AAAAAAAAAyU/zjUujPpVr8g/s1600/ID28+Larkin+Elevation+Photo.tif
Zdroj: https://78.media.tumblr.com/tumblr_luf7d6TKj01qzvxbko1_1280.jpg

 

Tento nový spôsob navrhovania kancelárskych priestorov sa stal výrazným trendom okolo roku 1950 aj v Európe. V Hamburgu predpokladali, že takéto architektonické riešenie pozitívne ovplyvňuje komunikáciu a zdieľanie nápadov medzi zamestnancom a zamestnávateľom. Neskoršie skúsenosti z praxe ale tieto predpoklady nepotvrdili, no napriek tomu sa koncept open-office šíril ďalej po celej Európe. Najväčšou výhodou open-space kancelárií sú nižšie finančné náklady a pomerne jednoduchá manipulácia s počtom pracovísk. Preto sa rozhodli pre prestavbu svojich kancelárskych priestorov aj vedúci veľkých ropných spoločností v Amerike v 90-tych rokoch. S pomocou psychológov skúmali, aké vplyvy má táto zmena na ich zamestnancov. Psychológovia analyzovali spokojnosť ľudí s pracovným priestorom ešte pred transformáciou. Skúmali ich pracovný výkon, mieru stresu a vzťahy medzi pracovníkmi. Túto analýzu zopakovali o dva týždne a o mesiac po prestavbách. Všetky výsledky sa zhoršili. Nové pracovné prostredie bolo stresujúce a nepríjemné. Vzťahy medzi kolegami sa tiež zhoršili a výrazne klesala produktivita a spokojnosť ľudí.

 

Na Slovensko sa moderné otvorené pracoviská dostali trochu neskôr. Uplatnili sa prevažne vo veľkých administratívnych budovách, ktoré vznikali začiatkom deväťdesiatych rokov. V roku 1996, keď architekt Ľubomír Závodný navrhol novú centrálu pre VUB banku, výškovú budovu s oblúkovým pôdorysom, zamestnanci sa netešili z jej Open-plan Office priestorov. K ďalším dobre známym príkladom administratívnych budov patrí budova Tatracentra, taktiež pochádzajúca z architektonického ateliéru Ľubomíra Závodného. Veľké priestory Tatracentra boli neskoršie rozčlenené sklenenými stenami.


Zdroj: http://www.tatracentrum.sk/sites/tatracentrum.sk/files/exterier_01.jpg

 

Podobné výsledky ukazovali aj iné medzinárodné výskumy. Okrem už spomenutých faktorov klesla aj kreativita a motivácia zamestnancov. Privátna zóna je veľmi podstatná preto, aby sme dokázali efektívne pracovať. Bohužiaľ v týchto prípadoch sa táto privátna zóna stráca. Podľa výskumu sa s vekom zvyšujú aj negatívne vplyvy. Dôvod klesania pracovného výkonu psychológovia vysvetľujú tým, že v takýchto kanceláriách na ľudí vplýva príliš veľa podnetov z okolitého prostredia.

Takzvaný „multitasking”, teda vykonávanie viacerých činností naraz, je ťažšie realizovateľný v takomto prostredí. To sa týka hlavne generácie Y, pre ktorú je práve „multitasking“ charakteristický. Napriek tomu podľa výskumov práve oni sú spokojnejší s prácou v otvorenom priestore. Prekážajú im negatívne vplyvy, ale neutralizujú ich moderné sociálne interakcie.


Zdroj: https://i.pinimg.com/736x/00/3b/36/003b36c99accf3c8b499a3a56ec0359b--open-office-design-open-space-office.jpg

 

Generáciu Y tvoria mladí ľudia narodení medzi rokmi 1982 a 1995. Táto veková kategória je najčerstvejšia na pracovnom trhu. Vo veľkej miere sa líšia od svojich predchodcov, od generácie X. Zamestnávatelia musia rešpektovať ich požiadavky ak ich chcú vybrať a motivovať. Títo mladí ľudia vyrástli spolu s počítačmi a bez techniky si nevedia svoj život predstaviť. Pritom sú ale veľmi prakticky nasmerovaní, od detstva majú pri sebe svoj mobilný telefón a orientácia na internete je pre nich samozrejmosťou. Od rodičov dostali stále emocionálne posilnenie, povzbudili ich, aby vyjadrili svoje myšlienky a city. Vďaka tomu voľne a sebavedome vyjadrujú svoje názory, ako v bežnom živote, tak aj na pracovisku. Neposlali ich preč aby sa hrali, radšej doma pre nich vytvorili možnosti na zábavu, častokrát na počítači alebo na internete.

Oproti predošlej generácii, ktorá sa prispôsobovala pracovisku, členovia generácie Y prispôsobujú pracovný priestor tak, aby vyhovoval im. Nová generácia už chce, aby práca nebola iba povinnosťou, ale aj zábavou, chce si to užiť. Y rád pracuje v tíme a čerpá motiváciu zo spoločných úspechov.

 

Ak pracujete v kancelárii typu open space tak sa kľudne vyjadrite v komentáre o vlastných skúsenostiach.

 

Zdroje:
https://dennikn.sk/23950/robite-v-open-plan-office-prineste-si-fotky-sluchadla/
https://www.postoj.sk/4643/open-space-kancelarie-su-nastrojom-psychopatov
http://mindset.co.hu/open-space-irodak-hogyan-befolyasolja-munkavegzesunket-a-tul-nyitott-kornyezet/

János Vámoš
János Vámoš Graphic Designer
V mojom živote tvorba a umenie ako také hráva kľúčovú úlohu. Popri osemročnom gymnáziu som začal navštevovať základnú umeleckú školu. Po maturite ma prijali na Slovenskú Technickú Univerzitu, Ústav Dizajnu. Okrem dizajnu sa venujem maľbe a kresbe. Vďak…
About author
By using the sites operated by 4ME MEDIA s. r. o. you agree to the use of cookies that help us provide better service. More info
sk
en