Blog
We write for you


Georg Baselitz - Hlavou dole
Dnes by som vám rád predstavil môjho ďalšieho obľúbeného umelca Georga Baselitza. Mnoho z vás o ňom asi ešte nepočulo, ale so svojím umeleckým výstupom si podľa mňa zaslúži pozornosť.
Georg Baselitz, vlastným menom Hans-Georg Kern sa narodil 23. januára 1938 v meste Deutchbaselitz. Po rodnom meste si zvolil aj svoje umelecké meno. Je jeden z najslávnejších a najvyhľadávanejších umelcov súčasného nemeckého umenia. Počas jeho kariéry mu organizovali retroperspektívne výstavy aj najvýznamnejšie múzeá sveta ako Guggenheim Museum v New Yorku, Royal Academy of Arts v Londýne, Haus der Kunst v Mníchove alebo Städel Museum vo Frankfurte. Považujem ho za jedného z najpodstatnejších charakterov súčasného umenia, lebo v súlade so svojím vekom robí akoby prechod medzi moderným a súčasným umením. Je zaradený do neoexpresionizmu.
Napriek medzinárodnému uznaniu prvých dvadsať rokov svojej kariéry žil ako pomerne neznámy autor. Ako prvý venoval pozornosť jeho provokatívnym figurálnym štýlom Michael Werner. Zorganizoval mu prvú výstavu v roku 1963 v Berlínskej Galerie Werner & Katz. Jeho obrazy sa začali objavovať na väčších medzinárodných výstavách až v rokoch 1970-1980. V roku 1970 prvýkrát vystavoval svoje maľby hlavou dole v Kolíne nad Rýnom, čo sa neskoršie stalo jeho svojským spôsobom prezentovania tvorby. V roku 1980 vystavoval na Bienále v Benátkach a v roku 1981 v Royal Academy of Arts v Londýne na legendárnej výstave A New Spirit in Painting. Jeho prvé sochy sa vystavovali na Bienále v Benátkach tiež v roku 1980. Od roku 2005 pracuje na sérii Remix, kde spracováva svoje staré obrazy v novom prevedení a v novom kontexte.
Pozadie tvorivého obratu v roku 1969 bolo spochybnenie európskej tradície maľby založené na postavách a kontexte. Odvtedy sa stalo jeho rukopisom zobrazovanie motívov a figúr hlavou dole. V spore medzi figurálnou a abstraktnou maľbou si Baselitz zvolil svojskú, tretiu cestu: zámer autora znamená skúmanie možností a hraníc maľby. Vďaka svojim radikálnym postojom, dramatickému efektu práce a neustálemu znovuzrodeniu sa stal najautonómnejším umelcom povojnovej medzinárodnej umeleckej scény.
Hoci maľuje svoje maľby položené na zemi, pointa je v otáčaní motívov, s čím stráca pohodlné reálne aspekty a pretransformuje sa do čisto maliarskej formy. Niečo podobné sa raz stalo aj autorovi menom Kandinskij, ktorý svoj obraz odložil bokom dole hlavou. Keď ho po dlhšej dobe znova uvidel, jeho mozog abstrahoval a objavil vo svojom diele abstraktné more. Nakoniec ho tiež vystavoval hladou dole.
Častokrát pracuje na zemi ako dieťa. Okrem jeho pohybov a perspektívy je detinský aj čas vytvorenia diela. Očividne svoje výtvory spracuje za krátky čas, akoby nechcel stratiť svoju originalitu a čerstvosť svojich myšlienok ani pri tvorivom procese.
zdroj: https://www.wikiart.org/en/georg-baselitz/adieu-1982
zdroj:https://www.derstandard.de/story/2000072780574/georg-baselitz-maul-held-kopfstand
Ako sám tvrdí, má namaľovaných 2800 malieb a okrem toho kvantum kresieb, sôch a grafík. V jadre toho celého stojí nekonečné znovuzrodenie, kritika a sebareflexia. Hlavná myšlienka sérií Remix je vzťah autora, jeho minulosti a neustáleho prechodu času. Baselitz si denne premieta a reprodukuje nejaký segment svojho života. Svoje pamiatky a myšlienky nedáva do vitríny a neschováva ich, ale zoberie ich z pôvodného miesta, deja a času. Vloží ich do prítomnosti, prispôsobuje ich k súčasnej situácii tým vytvára novú tradíciu a formu. Denno denne neopakovateľne zopakuje svoju minulosť. Každá remixová maľba stráca niečo z radikalizmu a sily pôvodných prác, ale na druhej strane sa objaví pridaná hodnota času.
zdroj: https://www.wikiart.org/en/georg-baselitz/big-night-down-the-drain-1963-1
https://hvstephanm115.wordpress.com/2015/12/03/georg-baselitz-die-grose-nacht-von-damals/
zdroj: http://artkartell.hu/images/phocagallery/2017_04/Baselitz/thumbs/phoca_thumb_l_05_ez%20a%20krds.jpg
Dúfam že sa mi s týmto krátkym opisom podarilo priniesť súčasné umenie bližšie k vám. Myslím si, že tak isto súčasné ako aj klasické umenie je pre ľudí, len si treba nájsť cestu k jeho pochopeniu.
Zdroje:
http://mng.hu/idoszaki_kiallitasok/baselitz-ujrajatszott-mult-122741
http://artmagazin.hu/artmagazin_hirek/kepzeletbeli_visszapillanto_tukor.3875.html?pageid=119