Blog
We write for you


Ako budú vyzerať vianočné nákupy v roku 2020?
Tichá noc, svätá noc...
Sviatkom pokoja a mieru často predchádza dravé nakupovanie, ktoré sa k svätosti nepribližuje ani vzdialene.
Z rádia sa na nás valia viac či menej obohrané hity, predierame sa chamtivými davmi a naivne dúfame, že ten posledný dobrý sveter na nás stále čaká vo výklade.
Problémy, ktoré zažívame počas každoročného predvianočného obdobia môžeme teraz s nostalgiou sledovať iba vo sviatočných filmoch. Nepredvídateľnosť tohto roka sa totiž pochopiteľne dotkla aj Vianoc.
Sentimentálne spomienky na bežné problémy však nie sú výsadou Vianoc. Kto by si bol pomyslel, že nám budú chýbať rady na letisku, nekonečné čakanie na objednávku v preplnenej kaviarni, či pofidérne pachy v autobuse. A predsa, aj tie najnepríjemnejšie zážitky sú nám odrazu vzácne, keď na ne nemáme nárok.
Naučili sme sa však adaptovať a s Vianocami to nebude inak. V našom jarnom článku ste sa mohli dozvedieť viac o tom, ako sa zmenil spotrebiteľ počas krízy. Tentokrát sa však pozrieme na to, aké zmeny môžeme očakávať vo vianočnom nakupovaní.
Začíname
Možno ste si to už všimli, možno nie. Tento rok sa nakupovanie uskutočňuje skôr ako je tomu zvykom. Dôkazom je už len fakt, že nákupná horúčka sa začala už v októbri. Za začiatkom nákupnej sezóny je obyčajne považovaný Black Friday, teda posledný novembrový piatok.
Tento deň je známy aj masívnymi zľavami. Zákazníkom sa, ale tentokrát neodporúča čakať na Black Friday. Fyzické predajne zívajú prázdnotou, zatiaľ čo všetko horúce sa deje na internete.
Čo to znamená? Pre zákazníkov vzniká väčšie časové okno a tým pádom aj systematickejšie rozloženie vianočného rozpočtu. No marketéri by mali mať na pamäti, že skorá vianočná sezóna môže zvestovať vyhorenie značiek. Tie tak budú musieť prichádzať s novými konceptami a neustále aktualizovať svoju komunikáciu, aby o svoju klientelu neprišli.
Digitálna doba si žiada digitálne činy
Napríklad digitálny marketing. Prieskumy totiž odhalili veľmi silný nárast v e-commerce segmente, a to ešte predtým, ako sa započali lockdowny. Pandemická kríza stále prebieha. A nárast prípadov po celej krajine má za následok čoraz väčšiu izoláciu.
Vo svete si väčšina značiek uvedomila tento stav a práve preto investícií do digitálnej expanzie neustále pribúda. V Spojených štátoch rôzne značky znásobili svoj stav skladníkov a zamestnancov call centier, pretože očakávajú čoraz prudší nárast digitálnych objednávok.
Pozor na meškanie
Kto rozmýšľa v súvislostiach, už sa dovtípil, že prosperujúci e-commerce segment vytvára veľkú záťaž na doručovanie. Preto treba rátať s tým, že zásielky, ktoré objednávame, nemusia prísť na čas. Poľahčujúca okolnosť však je, že nakupovanie sa tento rok začalo skôr.
Napriek tomu je nutné prízvukovať, aby si zákazníci nenechávali nákupy na poslednú chvíľu. Pokiaľ sa darčeky nedostanú na čas pod stromček, môže sa značka ukázať v negatívnom svetle, aj keď čas dodania nie je v jej moci. Kampane, ktoré vytvárame by tak rozhodne mali komunikovať potrebu včasného uskutočnenia nákupov.
Ekonomická daň?
Svetová ekonomika od jari kríva. Odrazí sa to aj na Vianociach? Odpoveď znie, pravdepodobne nie. Napriek tomu sa nájde množstvo zasiahnutých spotrebiteľov, ktorí budú tento rok utrácať podstatne nižšie sumy.
Určite však nie v takej miere, aby to pocítili aj značky samotné. Ekonomická kríza môže pokojne spôsobiť ešte masívnejšiu účasť na Black Friday, keďže v tomto čase sú bežné ceny produktov nastavené niekoľkonásobne nižšie.
A darčeky samotné…
...tie budú rozhodne iné. Na tom, čo si pod stromčekmi rozbalíme, sa rozhodne podpíše prebiehajúca situácia. Zájazdy a náčinie na outdoorové aktivity uvidíme tento rok len ťažko.
Namiesto toho budú v oveľa väčšej miere v kurze darčeky ako potreby na cvičenie v pohodlí domova, kozmetika, dekorácie či digitálne produkty, ako napríklad predplatné na streamovacie siete a videohry.
Viete už ako budú vyzerať vaše vianočné nákupy? Pokojne nám dajte vedieť v komentároch.