Blog

Píšeme pre vás

Adriana Farkašová
/
/
9. november 2015
Who is account manager?

Who is account manager?

To, že reklamnú agentúru tvorí team kreatívnych ľudí plných nápadov, poznatkov z jednotlivých oblastí a skúseností, je zárukou úspechu každého projektu, ktorý robíme. Nie je však dôležité iba dobre spracovať návrh a celú objednávku podľa klientovej predstavy, rovnako nevyhnutná je taktiež komunikácia a práca s klientom ako takým.

To, aby všetko “šľapalo” ako hodinky, aby komunikácia neviazla, aby klient vždy dostal odpovede a podklady, na ktoré čaká alebo len aby ho niekto vypočul, pretože mal zlý deň, mám na starosti v agentúre ja. Som jediný zástupca ženského pohlavia v mužskom kolektíve, (čo sa vôbec nesťažujem :)) no o to viac ma to inšpiruje.

Ak by ste sa ma ešte pred rokom opýtali,čo robí account manager v reklamnej agentúre, tak Vám koktavo odpoviem: „ehm, no stará sa o klientov“. V skutočnosti však je v tom ďaleko viac. Moja práca accountky by sa dala charakterizovať ako „dievča pre všetko“, pretože moja pracovná náplň je veľmi rôznorodá, stále sa meniaca a dynamická. Radšej však, použijem odbornejší termínus technikus, aby sme stále boli plne profesionálni a nestratili punc vážnosti.

Account manager, ako sa aj môžete dočítať z viacerých zdrojov, je pracovník reklamnej agentúry, ktorý sa venuje riadeniu práce na celkovej zákazke pre klienta a rovnako je aj kontaktnou osobou, s ktorou zadávateľ komunikuje.

Pre zjednodušenie, account manager je často prvá a posledná osoba, s ktorou klient prichádza do kontaktu, rieši s ňou všetky náležitosti a predstavy ohľadom zadania, zastrešuje distribúciu informácií o chystanom projekte všetkým pracovníkom ako napr. grafikovi, programátorovi alebo iným kolegom, ktorí sa budú podieľať na výrobnom procese a kontroluje stav zákazky. Ďalej komunikuje s klientom, posiela pripomienky na vylepšenie a tvorivo pôsobí na celý kolektív.

Je dôležité, aby celý proces od zadania až po realizáciu projektu a zaplatenie faktúry niekto dôsledne sledoval a získal od klienta aj spätnú väzbu ohľadom jeho spokojnosti. Tento sled udalostí sa dá nazvať priam dokonalým, no nie vždy ide všetko tak jednoducho, a od toho som tu ja - accountka, aby som hravo a elegantne vyriešila celú situáciu.


 

Komunikácia a osobný prístup

Alfou a omegou práce s ľuďmi je spôsob komunikácie a správne zvolený prístup. Treba myslieť vždy na to, že každý je iný a ku každému treba pristupovať veľmi osobitne a s rešpektom. Komunikáciu by som zaradila k mojim najobľúbenejším celodenným aktivitám, ako by vedeli potvrdiť aj moji kolegovia, pretože sa mi doslova „pusa nezastaví“.

Komunikovať sa dá rôzne, no jednou z najlepších a najúčinnejších foriem je osobná „face to face“, pretože už hneď od prvého dojmu viete rýchlo určiť, či si s klientom sadnete a budete vedieť spolupracovať alebo nie. Na meetingu viete rýchlo a efektívne prebrať všetky potrebné veci ohľadom projektu a zadania, viete si na ňom vytvoriť „vzťah“ a istú dôveru. Keď však klient nemôže prísť na osobné stretnutie, veľmi účinným komunikačným nástrojom je mobilný telefón alebo e-mail.

Pri informáciách, ktoré potrebujete mať naozaj promptne, je postačujúci rýchly telefonát, ktorý taktiež využijete pri nadväzovaní nových kontaktov vo firmách. No ak potrebujete mať čierne na bielom schválenie grafického návrhu alebo objednávky, poradím vám jednu vec: Vždy klienta požiadajte, aby Vám poslal písomné odsúhlasenie priamo na mail, pretože viete predísť nepríjemnostiam alebo komunikačnému šumu. Rovnako to tak zvyknem robiť pri pripomienkach ohľadom projektov, ktoré klient chce upraviť. Môže sa stať, že prepočujete dôležitú informáciu a problém je na svete.

Kvalitná komunikácia je predpokladom dobrej a stabilnej spolupráce!
 

Slovo „NEDÁ SA“ nepoznám!

Klienti často prídu s návrhmi, ktoré sú do istej miery priam nesplniteľné, no vždy treba myslieť na to, že klient je náš partner, nie pán, a preto treba k tomu pristupovať rázne a stáť si za svojim, ak je to k prospechu veci. My zabezpečujeme výsledok, ktorý by mal fungovať na ľudí a sme tu na to, aby sme klienta usmernili správnym smerom, no stále treba prihliadať na jeho záujmy a priania.

Konečný produkt je aj našou vizitkou, pod ktorú sa podpisujeme.
Neraz som sa stretla s takmer nezrealizovateľnými požiadavkami, ktoré som na začiatku vnímala skôr ako problém, no po čase strávenom v agentúre sú pre mňa výzvou a motiváciou na ich splnenie. Preto sa snažím vypustiť zo slovníka „nedá sa“ a nahradiť ho „poďme do toho“!


 

Trendy a konkurencia

Každý správny account manager by si mal pravidelne sledovať nové trendy v marketingu, zúčastňovať sa workshopov, prednášok či seminárov, s ktorými to je na Slovensku všelijaké. Často nejdú do hĺbky natoľko, ako by bolo potrebné a sú väčšinou určené aj širokej verejnosti a nie odborníkom v tejto oblasti.

Ďalšou dôležitou úlohou je robiť prieskum trhu a monitorovať konkurenčné aktivity, ich komunikáciu smerom von, napríklad sledovanie ich aktivít na sociálnych sieťach alebo riešenia, ktoré priniesli klientom, aby ste stále vedeli napredovať, vedeli ponúknuť iné - netradičnejšie riešenia a odlíšiť sa od konkurencie.
 

Cenové ponuky

Skutočnou bojovou úlohou na tejto práci je predkladanie cenových ponúk klientovi, ktoré sa nie vždy zhodujú s jeho prvotným očakávaním. Klient sa snaží takmer vždy stlačiť cenu na minimum a vtedy začína menší boj záujmov. Treba mu vysvetliť, čo všetko sa skrýva za našou prácou, že od nás môže očakávať profesionálny prístup a fokus na úspešný výsledok.

V cenovej ponuke treba čo najdetailnejšie vyšperkovať všetky ponúkané služby a produkty, ktoré za danú cenu klient dostane. Najlepšie je spomenúť pri váhavých klientoch niektoré bonusy, ktoré má zahrnuté v cene a ktoré dostane jedine u nás. Cenová ponuka sa dá vždy prerobiť bližšie k spokojnosti klienta, no rovnako mu aj vždy vysvetlím, že so znížením ceny sa môžeme vzdialiť od výsledku, ktorý chcel dosiahnuť. Stále treba povedať všetky pre a proti a jednať s klientom úprimne.


 

Poradenstvo

Vždy sa snažíme ponúknuť klientovi niečo navyše, preto poskytujeme aj poradenskú činnosť, a to do takej miery, aby sme mu zodpovedali všetky otázky a pomohli mu pri výbere optimálneho a najúčinnejšieho riešenia šitého pre neho. Treba si uvedomiť, že klient často ani nevie, čo sa skrýva za nejakou kampaňou, koľko musím vypracovať návrhov alebo koľkokrát som ich musela prerobiť, vykomunikovať ceny, zarezervovať program aj s účinkujúcimi, prejsť predstavu s grafikmi a to sme ešte ani nezačali nič realizovať.

Alebo napríklad pri tvorbe stránok a samotnej správe, ktorá je už v réžii klienta, často poskytujeme kompletný rýchlokurz, ako si stránku bude spravovať, kde nájde jednotlivé podstránky a sekcie, ako si pridať články, nahrať nové obrázky do galérie, v akom presnom pomere strán a iné dôležité veci, ktoré ako klient od nás dostane.
 

Správny time-management

Naučiť sa správnemu plánovaniu svojho času je naozaj zapeklitá vec, no dospela som k poznaniu, že keď si veci naplánujem, tak na nič nezabudnem a navyše mám vo veciach väčší prehľad. Must have pre accounta je diár, zošit na zapisovanie, pero alebo tablet, ktorý ja preferujem najviac (škriabem ako kocúr) :). Každý deň mám svoju rutinu, keď prídem do kancelárie.

Najprv si skontrolujem maily z predchádzajúceho dňa a spíšem si popri raňajkách osnovu aktivít, ktoré nemôžem daný deň zabudnúť urobiť alebo vybaviť. Snažte sa písať aktivity podľa priority a časovej následnosti, napr. podľa deadline-ov, značiť si k jednotlivým bodom symboly, značky a po vykonaní si vždy bod označiť fajočkou, ako vybavené alebo výkričník, poznámku, že ešte sa na tom pracuje. Keď je Váš deň rozlietaný a máte stretnutia, vybratie zásielky, doručenie zásielky klientovi, poštu a iné veci, treba si urobiť plán trasy, kam pôjdete, kedy tam máte byť, čo viete po ceste ešte vybaviť.



Ušetríte si takto nie len čas, ale aj peniaze za benzín a dokážete aj za jeden deň v teréne vybaviť všetko potrebné. Čas na dôležité maily si nechajte hneď ráno alebo ešte hodinu pred odchodom z kancelárie. Pre každého človeka je vhodný iný time-management a je dôležité si nájsť, čo vyhovuje práve vám, aby ste si uľahčili a zjednodušili pracovnú činnosť.
 

Neprezentujem iba seba, prezentujem agentúru

V neposlednom rade musí mať dobrý account na pamäti, že tým ako sa prezentuje, vytvára tiež celkový obraz o agentúre v povedomí ľudí.
 

Tajné zbrane account managera

Accountove najväčšie zbrane sú správne podrezaný jazyk, diplomatické a príjemné vystupovanie, prirodzený rozhľad, veľmi dobrá prezentačná schopnosť pri získavaní nových klientov, alebo pri predstavovaní nových návrhov, štipka asertivity, čistá kreatívna myseľ, otvorenosť novým nápadom, netradičné a inovatívne riešenie problémov, no rovnako aj jeho celková osobnosť. Treba byť prirodzený, autentický a aj svojský, pretože iba v tom prípade vám budú ľudia dôverovať a radi s vami spolupracovať.

Ak si sa v mojom článku našiel, alebo by si chcel začať pracovať v kreatívnom prostredí, stretávať sa s novými zaujímavými ľuďmi, často odborníkmi z iných oblastí a baví ťa komunikovať a riešiť všetky veci spojené s výrobným procesom zadania, tak sa prestaň báť a skús začať robiť to, čo ťa baví! Možno nájdeš uplatnenie aj u nás, pretože pre šikovných a snaživých ľudí máme dvere vždy otvorené.

 

Adriana Farkašová
Adriana Farkašová Account Manager
Na pozícii Account Managera som už vyše 2 rokov. Komunikácia, vystupovanie a chuť kreatívne tvoriť patrili k jedným z mojich najväčších predpokladov, preto som sa rozhodla práve pre túto prácu, kde ich môžem naplno rozvíjať. Baví ma rôznorodosť a dy…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných imagons s.r.o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en