Blog
Píšeme pre vás


Raymond Loewy
Grafický dizajn ale aj dizajn obecne je sféra v dnešnej dobe často nedocenená a to aj napriek tomu, že výrazne ovplyvňuje náš každodenný život. Každý z Vás určite aspoň raz v živote počul meno Albert Einstein, Leonardo Da Vinci, Július Cézar, Wolfgang Amadeus Mozart, Sigmund Freud alebo Ghándi. Osobnosti, ku ktorým vzhliadame s rešpektom za to ako svojim umom, talentom a schopnosťami zmenili chod histórie, svet v ktorom žijeme a to ako ho vnímame.
Medzi nich však patria aj ľudia, ktorých mená nie sú tak notoricky známe, ale ich prínos pre spoločnosť nie je o nič menší. Reč je ako už nadpis napovedá o dizajnéroch – tých ktorý spájajú estetiku s funkčnosťou. Im a nie len im bude venovaný nasledovný seriál Osobnosti grafického dizajnu.
Raymond Loewy – muž, ktorý navrhol všetko
Logo a obálka časopisu TIME je výhradným vlastníctvom spoločnosti Time Inc.
Rymond Loewy – Obálka časopisu TIME (1949)
Náš prvý diel bude paradoxne venovaný človeku, ktorého profesia nebola grafický, ale industriálny dizajnér. To mu však nebránilo v tom, aby sa venoval aj iným odvetviam, ktoré mu v médiách vyslúžili mená ako „Muž, ktorý formoval Ameriku“ či „Otec industriálneho dizajnu“, keď svoje nadanie aplikoval na všetko, na čo mohol. V roku 1949 sa dokonca ocitol na obálke časopisu TIME a figuroval v rebríčku 100 najvplyvnejších ľudí Ameriky.
Detstvo a mladosť
Narodený 5. novembra 1893 v Paríži vo Francúzsku, kde vyštudoval a získal doktorát z inžinierstva, už od detstva prejavoval svoje nadšenie pre dizajn a ako 15 ročný dokonca získal Gordon Bennett Cup ocenenie za svoj model lietadla. V mladosti počas Prvej svetovej vojny slúžil ako kapitán vo Francúzskej armáde, kde bol zranený v boji a obdržal ocenenie „Croix de guerre“.
Zdroj: Wikipedia
Croix de guerre – Francúzske vojenské ocenenie
Ahoj New York
Po vojne v roku 1919 emigroval do Spojených štátov, konkrétne do New Yorku, kde 1938 prijal americké štátne občianstvo. Americký kontinent sa týmto stal na nasledujúcich skoro 60 rokov jeho pôsobiskom. Na začiatku svojej kariéry navrhoval dizajny okenných polepov pre obchodný dom Macy's and Saks na piatej avenue a ako freelancer pracoval na ilustráciách pre časopis Vogue a Harper's bazaar. Bolo to však až v roku 1929, kedy dostal možnosť spolupracovať na redizajne Gestetnerovho kopírovacieho stroja a táto spolupráca nechala naplno vyniknúť aj jeho inžinierske schopnosti. Rok na to založil vlastnú firmu a o necelé dve dekády neskôr vytvoril spoločnosť Raymond Loewy associates s piatimi partnermi.
Smoke & Coke – nová tvár Ameriky
V období okolo roku 1929 americké firmy, ktoré prežili pád burzy na Wall street, zaznamenali exponenciálny nárast konkurencie. Vzhľad a dizajn produktov sa začal brať vážne a po prvýkrát v histórií sa dizajn stal nutnosťou v oblasti reklamy, prezentácie produktu a značky. Možno práve vďaka tomu sa mu podarilo počas celej existencie Loewyho spoločnosti pracovať s rôznymi súkromnými spoločnosťami ako aj s vládami rôznych krajín, čo malo obrovský dopad na prostredie vytvorené človekom ako aj americkú a svetovú kultúru. Bol zodpovedný za vzhľad mnohých áut, lodí, vlakov ale aj lietadiel. Navrhol mnoho produktov od zubných kefiek až po rôzne kusy nábytku. Spolupracoval s mnohými zvučnými značkami ako Coca-cola, Lucky strike, Shell, Exxon, IBM, BMW, General Motors ba dokonca aj s NASA, a to či už v roli konzultanta alebo dizajnéra.
Česť jeho pamiatke
Loewy za svoje zásluhy obdržal mnohé ocenenia, kde medzi najzaujímavejšie patrí zlatá medaila v doprave (za dizajn lokomotívy GG-1), na medzinárodnej expozícii v Paríži 1937, ocenenie od prezidenta Francúzska 1980 - čím sa stal čestným občanom Francúzska. Za svojho života tiež publikoval svoju autobiografiu „Never leave well enough alone“ v 1951 a knihu „Industriálny dizajn“ v 1979. Loewy ukončil svoju kariéru ako 87 ročný v roku 1980 a vrátil sa späť do rodného Francúzska. Zomrel o 6 rokov neskôr a to 15. júla 1986 v úctyhodnom veku 92 rokov v Monte Carle v Monaku. Je pochovaný pri katolíckom kostole Rochefort-en-Yvelines vo Francúzsku. Google 5. novembra 2013 pretvoril svoje logo na svojej stránke do podoby lokomotívy modelu K4s Pacific, na počesť 120 výročia jeho narodenín.
Ukážky jeho najznámejších prác v oblasti grafického dizajnu
Logo a produkty Lucky Strike sú výhradným vlastníctvom spoločnosti British American Tobacco.
Balenie cigariet Lucky Strike
1940 – Loewy redizajnoval klasický zelený obal cigariet Lucky strike do dnes ikonickej podoby, ktorý bol nie len atraktívnejší pre cieľovú skupinu, ktorú tvorili prevažne ženy, ale použitím bieleho pozadia znížil náklady na tlač. Červený kruh na bielom pozadí dodnes reprezentuje značku Lucky strike.
Logo a produkty Coca-Cola sú výhradným vlastníctvom spoločnosti The Coca-Cola Company.
Produkty Coca-cola
1954 – Loewy je často mylne označovaný za tvorcu vzhľadu sklenených fľašiek Coca-Cola z roku 1915. Aj napriek tomu sa však pričinil k jej redizajnu v roku 1954, kedy pôvodný vzhľad pretvoril do užších kriviek a reliéfny názov Coca-Cola nahradil biely plochý nápis. Taktiež pre Coca-Colu vytvoril rôzne návrhy automatov a chladničiek, či dokonca otvárač na fľaše, ktorý zachytával vrchnáky.
Logo Shell je výhradným vlastníctvom spoločnosti Royal Dutch Shell plc.
Logo Shell
1967 – Spoločnosť Shell sa obrátila na Loewyho s dizajnovým problémom, kedy ich logo bolo zle čitateľné z diaľky a pri horšom osvetlení. Nový perfektný symbol z Loewyho dielne sa len s drobnými úpravami používa dodnes a je jedným z logotypov, ktorý poznajú ľudia po celom svete.