Blog
Píšeme pre vás


Otec reklamy - David Ogilvy
Jeden z jeho najslávnejších výrokov znie: “Spotrebiteľ nie je blbec, je to Vaša manželka”, z čoho vyplýva, že k spotrebiteľovi by sa mali marketéri správať ako k vlastnej žene. Nie ako k blbcovi. Nie klamať a zavádzať. Reč je o mužovi menom David Mackenzie Ogilvy, ktorý si vyslúžil prezývku Otec reklamy.
Nezvládol viac ako 2 roky štúdia na Oxforde
David sa narodil 23.6.1911 vo West Horsley (neďaleko Londýna) v Anglicku do rodiny s piatimi deťmi. Spomedzi súrodencov bol druhý najmladší. Jeho detstvo nebolo nijak obzvlášť nešťastné, ale rodina nemala nikdy peniaze nazvyš, najmä po tom, čo jeho otec - finančný maklér, prišiel začiatkom Prvej svetovej vojny o prácu.
Po absolvovaní základnej a strednej školy sa David dostal na prestížnu univerzitu v Oxforde, ktorú však po 2 rokoch zanechal (1931) a vydal sa za prácou do sveta. V Paríži sa zamestnal ako pomocný kuchár v hoteli, ale veľmi rýchlo to dotiahol na pozíciu šéfkuchára.
Stal sa úspešným predajcom. Sporákov
Keďže ho práca šéfkuchára neuspokojovala, v roku 1932 sa vrátil do Anglicka a stal sa podomovým predajcom prenosných elektrických sporákov značky AGA. Ako vždy, aj do tejto práce sa pustil s plnou vervou a výsledky na seba nenechali dlho čakať - stal sa najúspešnejším predajcom tímu a dokonca ho požiadali, aby spísal manuál úspešného predajcu pre svojich kolegov.
V roku 1962 tento manuál časopis Fortune označil ako pravdepodobne najlepší predajný manuál, aký bol kedy napísaný.
Obrázok s Davidovym citátom z knihy “Ogilvy o reklame” / “Ogilvy on advertising”
Práve tento manuál bol to, čo Ogilvymu otvorilo cestu do sveta reklamy. Jeho starší brat Francis, ktorý pracoval pre reklamnú agentúru Mather & Crowther, ho odporučil svojim nadriadeným. Tí neváhali a Davida najali. To, že urobili dobre, sa ukázalo už pri jeho prvej kampani, kde Ogilvy pomáhal majiteľovi novootvoreného hotela s propagáciou. Rozpočet bol 500 libier a David sa rozhodol, že za celú túto sumu nakúpi pohľadnice, ktoré rozošle všetkým v miestnom telefónnom zozname. Pri slávnostnom otvorení bol hotel na prasknutie plný.
Po vojne farmárčil a skrachoval
V roku 1938 vyslali Mather & Crowther Davida Ogilvyho do USA na ročný študijný pobyt. V zámorí nakoniec Ogilvy zostal počas celej vojny až do roku 1949. Počas vojny pracoval ako analytik tajnej služby na britskom veľvyslanectve vo Washingtone DC a v roku 1945 si za ušetrené peniaze kúpil s manželkou farmu v Pensylvánii.
Farmárčenie mu však príliš nešlo, a tak sa v roku 1949 začala písať história novodobej reklamy. David Ogilvy s 6.000 dolármi vo vrecku v tomto roku založil najúspešnejšiu reklamnú agentúru všetkých dôb, spoločnosť Ogilvy, Benson & Mather, neskôr známejšiu ako Ogilvy & Mather.
Poznaj svojho zákazníka, predáš mu čokoľvek
Ogilvy bol po celý svoj život verný 4 základným tézam, ktoré pokladal za nutné k dosiahnutiu úspechu v reklame a podnikaní.
Na prvé miesto kládol poznanie potrieb spotrebiteľa, na druhom bol precízny prístup k práci a doťahovaniu úloh do konca, treťou tézou bola kreativita a ako štvrtý bod úplne jasná orientácia na výsledok.
Ogilvy veril, že najlepším spôsobom, ako zaujať a získať nových klientov, je robiť pozoruhodnú prácu pre svojich súčasných klientov. Takto sa mu napríklad podarilo získať veľkých klientov, ako sú Rolls-Royce, Level Brothers, General Foods alebo American Express. Spoločnosť Shell mu zverila celý svoj rozpočet pre Severnú Ameriku. Počas svojho života v reklamnom svete vyprodukoval nespočetné množstvo reklám.
Ukážky jeho práce
Reklama pre Dove
Zdroj: Huffington Post
Reklama na Rolls-Royce, v ktorej poukázal na tichý chod auta pri rýchlosti 60MPH ako jeden z hlavných benefitov
Zdroj: bradleygauthier.com
Reklama pre Schwepp’s - brand building
Zdroj: media.pocketgamer.biz
V roku 1989, keď bola jeho firma odkúpená koncernom WPP, predstavovala hodnota jeho spoločnosti 864 miliónov dolárov.
O desať rokov neskôr, 21.7.1999, David ako 88 ročný zomrel vo svojom dome vo Francúzsku. Mnoho jeho princípov a postupov, aj napriek tomu, že svet sa odvtedy riadne zmenil, používajú rôzne reklamné agentúry dodnes.
Ak viete o niečom, na čo som v článku zabudol, alebo s ním napríklad nesúhlasíte, napíšte to do komentára. Prípadne sa oň podeľte so známymi na sociálnych sieťach :)