Blog

Píšeme pre vás

Tomáš Hriško
/
16. máj 2016
Fotobanky a stokove fotografie

Fotobanky a stokove fotografie

Občas ma prekvapuje, že aj v dnešnej dobe informačných technológií v období renesancie internetu, stretávam ľudí, ktorí nikdy nepočuli o stockových fotografiách. Predsa len je to pojem udomácnený skôr u grafických dizajnérov označujúci fotky z fotobánk. Nájdu sa však aj takí, ktorým tento pojem bude úplne cudzí a tak som rozhodol vniesť trochu svetla do tejto problematiky. V nasledujúcich riadkoch sa pokúsim zosumarizovať informácie o tom, aké pozitíva a negatíva ponúkajú a taktiež spomeniem vymyslený príklad z reálneho života na ich aplikovanie, či nejaké tie stránky fotobánk ponúkajúce tieto služby.

 

Stockové fotografie sú fotografie vytvorené za účelom ďalšieho licenčného použitia. Takéto fotky môže vytvoriť ktokoľvek a existuje mnoho stránok, ktoré takéto fotografie uskladňujú a samotnú licenciu predávajú koncovým zákazníkom. Časť zisku samozrejme potom odvedú samotnému autorovi fotografie. Všeobecne platí - čím kvalitnejšia fotografia, tým väčšia šanca, že si ju zakúpi viac ľudí.

 

Predstavte si situáciu. Máte produkt (v našom prípade sa bude jednať napríklad o jahodový koláč) a radi by ste ho predávali napríklad v jednom z obchodných reťazcov. Koláč síce dokážete vyrobiť a dodať do príslušných obchodov, ale bez nejakého ochranného obalu by bola jeho distribúcia predsa len trošku komplikovaná. V takom prípade si vyberiete jednu z mnohých možností spôsobu balenia. Existujú papierové, plastové či plechové, v dnešnej dobe už je naozaj z čoho vyberať. Takže máme produkt a spôsob balenia, takže môžeme začať distribúciu, no nie?

 

 

V jednoduchom svete by to možno fungovalo, ale bohužiaľ aj Váš sused dostal nápad, že bude predávať jahodový koláč a dokonca presne v tom istom obchodnom reťazci ako aj vy. Je to síce nepríjemná situácia, avšak celkom bežná a je potrebné nájsť pre ňu riešenie. Pre Vás je dôležité, aby si zákazník kúpil práve ten Váš koláč a nie ten ktorý vyrobil Váš sused. Ako ale zákazník spozná, ktorý je ten Váš? Vy síce viete, že ten Váš chutí lepšie a je z kvalitnejších surovín, no obchod, v ktorom plánujete predávať, asi nebude mať pochopenie pre hromadné ochutnávky zákazníkov pred nákupom. Najlepším spôsobom ako sa odlíšiť od novo vzniknutej konkurencie, je jednoznačne balenie. Naň môžete uviesť takmer všetko čo chcete (ak to legislatíva dovolí :) ), aby zákazník vedel o Vašom produkte a zároveň pomôže zaujať na prvý pohľad. Vy však nemáte žiadne skúsenosti s tvorbou grafiky obalu a chcete aby Váš koláč pôsobil ako poctivo pripravený produkt, ktorý zaujme na pulte aj keď sa bude v regáloch nachádzať vedľa iného rovnako vyzerajúceho produktu. Ako ďalej postupovať?

 

Jasnou odpoveďou je vyhľadanie služieb reklamnej agentúry, ktorá dokáže podať pomocnú ruku práve v takejto situácii. Po nájdení tej správnej a po konzultácii s ňou, máte ako takú predstavu o tom, čo by sa podľa Vás na obale malo nachádzať. Určite fotografia Vášho produktu a samozrejme by ste chceli ukázať, že obsahuje čerstvé jahody. Ich zobrazenie na balení by teda tiež nebolo na škodu. Bohužiaľ žiadnu fotografiu koláča ani jahôd nemáte a zaplatenie fotografa by vyšlo nákladne. Medzičasom ako ste hľadali tieto možnosti riešenia Vášho problému so susedom, Vás súria z obchodu, aby distribúcia začala čo najskôr.

 

Práve v tomto prípade prichádza na scénu fotobanka. Grafik vybral atraktívnu fotografiu s koláčom, trošku ju prehnal cez photoshop a koláč nemá chybu. K tomu jahody ako čerstvo natrhané spolu so stuhou obsahujúcou heslá ako „Koláč z čerstvých jahôd“ a obal, do ktorého sa máte chuť zahryznúť je na svete! So zakúpením stokových fotografií bola hneď priložená aj licencia, takže balenie bolo nielen vizuálne kvalitné, ale v poriadku aj z právneho hľadiska. Netrvalo dlho a balenie bolo na svete. Balenie šlo do tlače a neprešiel ani mesiac a koláč sa objavil na pultoch obchodov. Aj sused medzi časom začal predávať svoj koláč. Chválil sa Vám, ako ušetril, keďže jeho obal nechal spraviť svojmu synovcovi, ktorý robí s photoshopom a chcel za to len čokoládu. Síce ušetril ale po čase sa ukázalo, že ten Váš koláč sa predáva lepšie aj keď ste museli na začiatku trochu investovať. O to prekvapivejšie pre suseda bolo, keď zistil, že fotografia na jeho obale nebola v poriadku a museli jeho koláč stiahnuť z predaja. V takom prípade Vás poteší, že Vaše úsilie nevyšlo na zmar a vyhli ste sa tak zbytočným problémom.

 

 

Z tohto príkladu sú hneď poznať výhody stokových fotografií. Ich rýchlosť aplikácie, finančnú výhodnosť a samozrejme dostupnosť. Avšak nie vždy sú fotobanky jednoznačné riešenie. Ak je fotografia z fotobanky populárna, bežne sa stáva, že nebudete jediný, kto ju bude mať aplikovanú na svojich produktoch, billboardoch a podobne. Samozrejme, nie každý grafik použije každú fotografiu rovnako, ale je úsmevné, ak napríklad tvár jednej osoby prezentuje viacero produktov :). Taktiež Váš produkt môže byť jediný svojho druhu alebo môže byť špecifický natoľko, že fotobanky nemusia obsahovať podobné fotografie. V takom prípade je lepšie riešenie využiť služby profesionálneho fotografa, ktorý Vám vyhotoví profesionálne fotografie priamo na mieru. Je to nákladnejšie (samozrejme v závislosti od kokrétneho fotografa sa ceny môžu pohybovať od desiatok až po stovky eur za fotografiu), no konečný výsledný efekt bude pôsobiť lepšie a prirodzenejšie.

 

Najznámejšími vo svojom obore určite budú Shutterstock.com a istockphoto.com. Jedná sa o fotobanky s veľkou knižnicou ponúkaných fotiek. Patria k službám ponúkajúcim skôr „obyčajnejšie“ fotografie. Ich tak trochu protikladom sú stránky ako stocksy.com, kde nájdete fotografie umeleckejšieho rázu. V prípade ak hľadáte spôsob ako sa odlíšiť, aj toto môže byť jedna z ciest.

 

V prípade, že by Vás zaujímalo niečo viac z tejto oblasti, neváhajte nám napísať komentár či dať lajk. V budúcnosti by sme mohli pre Vás pripraviť napríklad koláž často používaných fotografií zo shutterstocku.

 

Tomáš Hriško
Tomáš Hriško Graphic Designer
Človek, ktorý je večne hlavou v oblakoch. Všíma si detaily a jeho oko vidí aj najmenšie nezrovnalosti, na ktoré rád upozorňuje svojich kolegov. Rád sa učí a objavuje nové veci a so svojimi skúsenosťami vedie tím našich grafikov už druhý …
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných imagons s.r.o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en