Blog
Píšeme pre vás


E-mail, ktorý zarába
Aj vy strávite každé ráno 10 minút vymazávaním obťažujúcich, nič nehovoriacich e-mailov, ktoré sú písané spôsobom, ako keď pozývate kolegu z vedľajšej kancelárie na obed? Niekto mi chce niečo predať, ponúknuť, odprezentovať alebo ma inak obrať o čas. Aj toto je bežná a smutná realita toho, ako si mnohí ľudia predstavujú e-mail marketing.
Keď si spomeniem na zopár e-mailov, ktoré som za poslednú dobu takto premazal, mnohé mali niečo spoločné. Teraz nemám na mysli tie, v ktorých som zdedil po zosnulom predkovi z USA veľkú kopu peňazí alebo sa mi ozval bankár z Londýna, či mu pomôžem preprať špinavé peniaze jeho zomretého klienta :)
Hovorím skôr o tých, kde človek, ktorý ich písal, pravdepodobne ani netušil, komu sú určené a čo vlastne potrebujem.
Správne robený e-mail marketing je pritom nekonečnou studnicou možností budovania povedomia a dôveryhodnosti, predaja produktov a dokonca v niektorých prípadoch aj toho, či firma prežije alebo nie.
Ako dosiahnuť, aby váš newsletter zaujal?
3 sekundy na zaujatie
Povestné pravidlo 3 sekúnd platí takmer všade. Toto je presne čas, za ktorý zhodnotíte, či je vám niekto sympatický alebo nie. Približne za rovnaký čas sa rozhodnete, či e-mail, ktorý vám pristál v schránke, otvoríte a prečítate alebo odignorujete či dokonca zmažete alebo označíte ako spam.
Ak chcete zvýšiť šancu, že príjemcu zaujmete, prečítajte si nasledujúce tipy:
1. Technické riešenie
Skôr, než sa váš e-mail dostane od vás do schránky príjemcu, prejde na svojej “ceste” rôznymi filtrami a skenermi, ktoré ho vyhodnocujú a bodujú. Ak prejde, bude doručený, ak nie, systémy ho zachytia a označia ako SPAM. Technické riešenie musí odrážať súčasnosť.
E-mail musí byť mobile-friendly, pretože ľudia čoraz viac využívajú mobilné zariadenia. Zároveň budú mať lepší zásah a ich obsah bude prehľadnejší. Nezabúdajte zasielať iba na adresy, pri ktorých ste získali súhlas so zasielaním newslettera a na to, že v päte každého e-mailu by mal byť umiestnený odkaz na vymazanie z databázy.
Šírka jeho dizajnu by mala byť maximálne 600px, aby ste sa vyhli problémom pri zobrazovaní v e-mailových klientoch, ktoré majú menší priestor na zobrazenie obsahu, ako webové prehliadače. Používajte webové fonty, napríklad Google fonty, aby sa váš obsah správne zobrazil každému.
2. Prvý dojem
O tom, že prvý dojem je dôležitý a dokážete ho urobiť iba raz, ste už určite počuli. Prvé, čo príjemca vašej správy uvidí, je predmet mailu. Preto by ste mali jeho príprave venovať dostatočnú pozornosť a vyladiť ho do dokonalosti.
Skúste sa vyvarovať písaniu celého predmetu veľkými písmenami, používaniu výkričníkov alebo otrepaným frázam typu: “Mimoriadna akcia” / “Skvelá ponuka” / “Najlepšia akcia” a podobne. Radšej príjemcovi priamo načrtnite, čo ho v e-mailovej správe čaká.
3. Zrozumiteľnosť
Samotný text a dizajn newslettera by mal byť jednoduchý, stručný a výstižný. Vyberte si zopár tém a poďte rovno k veci. Je veľmi dobré, ak je obsah mailu pútavý aj po vizuálnej stránke, preto podľa potreby pracujte s obrázkami, grafmi, tabuľkami.
Ak máte správne údaje a viete ich využiť, personalizujte svoju ponuku napríklad oslovením krstným menom, otázkou na produkt, ktorý si u vás zákazník nakúpil alebo inak. Zvýšite tak svoju dôveryhodnosť v očiach príjemcu.
Nezabúdajte na to, že newsletter nie je webová stránka alebo blogový článok, a preto by mal byť jeho obsah stručný. Človek ho nemá čítať dlho a jeho cieľom je pripomenúť sa, zaujať alebo odprezentovať nejakú novinku a vyzvať ho, aby vykonal nejakú akciu.
4. Akcia
Máte premyslené, čo chcete e-mailom docieliť? Nebojte sa a nasmerujte ľudí, aby urobili, čo chcete. Chcete, aby si príjemca prečítal váš článok na blogu? Ponúknite mu krátku ochutnávku a na jej koniec pripojte odkaz na celý článok na stránke.
Nie je nič horšie, ako keď si dáte námahu s prípravou newslettera a po jeho odoslaní sa neudeje vôbec nič. Väčšinou býva dôvodom to, že ľudia nevedeli, čo chcete, aby urobili. Preto ich vyzvite, aby klikli na nejaký odkaz, aby mail preposlali známym alebo vám dali vedieť, ako ich ponuka zaujala. Každá takáto reakcia sa cení a môže vám pomôcť šíriť vaše posolstvo ďalším ľuďom.
Najprv pomáhajte, potom predávajte
Ďalšou často sa opakujúcou chybou je, že by ste potenciálnemu zákazníkovi, ktorý dostáva vaše e-maily, chceli hneď niečo predať. To môže fungovať raz, možno dvakrát, ale postupom času bude efekt vašich e-mailových kampaní klesať.
Riešením tohto problému môže byť napríklad to, že svojej databáze najprv ponúknete pomoc. Môže to byť podľa oblasti, v ktorej pôsobíte, v podstate čokoľvek, napríklad video, návod, ako niečo urobiť, riešenie daného problému, ako ste sa s ním vysporiadali vy.
Ak budete kombinovať pomocné a predajné maily, pričom tých pomocných by malo byť viac, vaše e-mailové kampane budú úspešnejšie. Keď sa vám totiž podarí presvedčiť ľudí, že vaše maily im prinášajú hodnotu a nie iba niečo vnucujú a ponúkajú, vybudujete si s nimi vzťah a možno sa dokonca na každý váš ďalší e-mail budú tešiť.
Databáza je poklad
Ak máte alebo si budujete e-mailovú databázu kontaktov, máte obrovskú konkurenčnú výhodu voči tým, ktorí tak nerobia. Z mnohých štúdií vyplynulo napr. to, že:
- 80% kontaktov, ktoré považujete za stratené, by nakúpilo v priebehu najbližších 2 rokov.
- Vytrvalosť ruže prináša. Každý jeden kontakt vo vašej databáze je váš potenciálny zákazník, pretože až 81% obchodov sa uzatvára po piatom kontakte.
- 90% obchodníkov to však vzdá skôr ako pred piatym kontaktovaním potenciálneho zákazníka.
Keď si zhrnieme vyššie uvedené zistenia, vychádza z toho v preklade táto možnosť (teda nemusí to tak byť vždy a všade napr. v závislosti od segmentu a kvality, s ktorou e-mail marketing robíte):
Až 90% kontaktov na potenciálnych zákazníkov, ktorí vám dnes povedali nie, nehodíte do koša ale budete sa im ďalej pripomínať a komunikovať s nimi, aby až 80% z nich mohlo nakúpiť v najbližších 2 rokoch.
Čísla vyššie vyzerajú naozaj zaujímavo. Pozrite sa na vašu aktuálnu databázu a skúste si prepočítať, koľko zákazníkov a aké príjmy z nej môžete získať v priebehu najbližších rokov, ak s ňou budete pracovať správne. Verím, že výsledok vás ohromí.
Pevne verím, že v priebehu najbližších mesiacov a rokov budem tráviť čoraz menej času vymazávaním nerelevantných e-mailov zo svojej schránky a tento istý pôžitok prajem aj vám všetkým. Keď sa firmy naučia robiť dobrý e-mail marketing, budeme mať viac času na dôležitejšie veci :)
Pokiaľ sa vám článok páčil alebo naopak, zdieľajte ho svojim priateľom alebo nám nechajte komentár.