Blog
Píšeme pre vás


Ako Slovensko investovalo do digitálnej reklamy v roku 2020?
V roku 2020 sa na Slovensku preinvestovalo do internetovej reklamy 140 miliónov Eur.
Ktoré formáty reklám boli finančne podporované najviac?
Najväčší podiel mala táto trojica: display reklama (60%), reklama vo vyhľadávaní (22%) a riadková inzercia (12%).
Podľa agentúry GroupM Slovakia online reklama dosiahla 39% podiel na celkových výdavkoch do reklamy.
Rastúce reklamné formáty boli najmä video display a natívna reklama, pokles zaznamenala najmä riadková inzercia. Minimálny nárast patril formátu reklamy vo vyhľadávaní.
Pandemická situácia spôsobila poklesy i v reklame
Ak v tlačovej správe od IAB uvádza Miroslav Pagáč (Head of Digital ZenithMedia, člen AdEx komisie), pri analyzovaní výdavkov je potrebné uvedomiť si i predikcie rastu či poklesu. V ZenithMedia predikovali nárast digitálu na 7%. Nečakaná pandemická situácia spôsobila v prvom polroku poklesy, pretože prišlo ku zastaveniu investícií a niekde i k úplnému škrtu financií na reklamu z rozpočtu.
Druhý polrok 2020 však priniesol nárast, nakoľko podnikatelia objavili a vytvorili nové možnosti podnikania vo veľmi špecifickej dobe, čo prinieslo i zvýšenie finančných investícií do reklamy. Trh sa postupne stabilizoval a M. Pagáč ďalej predpokladá v roku 2021 nárast a posilňovanie digitálu o 7% (v porovnaní s inými media typmi), najmä vďaka získaniu vzácnych skúseností z predošlého roku.
Rovnovážny stav digitálnych formátov
Mobilná a desktopová reklama dosiahli rovnocenné postavenie 1:1, v absolútnej hodnote investície 70mil. Eur. Medziročne dosiahli výdavky v mobilnom reklamnom priestore nárast o 14% a v desktopovom to bol pokles o 7%.
Nárast nových funkčných formátov
V druhom polroku 2020 zaznamenal nárast výdavkov aj formát programmatic display reklamy až o 10%. V absolútnej hodnote to bolo 16 mil. Eur. Kontinuálny nárast za posledné roky zaznamenáva formát video display reklamy, ktorý zaznamenáva na display reklame 34%.
Medziročné porovnávanie
Porovnanie výdavkov v roku 2020 ukázalo 7% nárast výdavkov v rámci polrokov. Najviac rastúcimi formátmi bola natívna reklama, videoreklama a reklama vo vyhľadávaní.
(zdroj textu a vizuálov: IAB Slovakia)