Blog
Píšeme pre vás


Agentúra VS Klient
Svet reklamy býva často spletitý. Neodmysliteľnou súčasťou tohto zložitého celku sú reklamné agentúry. V prvom rade je potrebné si ujasniť, čo a kto je agentúra. Existuje množstvo agentúr, ktoré sú špecializované (online, events, grafické štúdiá, web, PR agentúry) a množstvo ďalších špecializácií, ktoré sa nám počas posledných desaťročí vzhľadom na konkurenčné prostredie a potreby klientov vykryštalizovali ako nutný prostriedok k XY marketingovým riešeniam a profesiám. Po pravde drvivá väčšina „obyčajných“ ľudí mimo oboru ani nevie „who is who“.
Vždy, keď sa ma niekto spýta:
TY - „a ty čo vlastne robíš?“
A JA - “reku – však v reklame”
TY - „a čo v reklame?“
A JA – (pomyslím si, hm, touto debatou by sme veru strávili pár hodín vysvetľovaním, tak si to skrátim, veď aj tak je náš čas drahocenný a navyše ho nie je nikdy dosť. Veď pokiaľ ho to bude veľmi zaujímať, tak sa dohodneme na stretnutí a možno z toho vyjde aj dáka tá objednávočka :)) – “všetko, čo si pod pojmom reklama predstavuješ, od vizitky až po TV.”
TY – “Aha”
A JA – (zas si pomyslím – no spýtaj sa, spýtaj, nespýtaš, hm?) “Hehe a ty kde robíš? :)”
Áno, je to diskutabilné, mohol som povedať viac, že sa zaoberáme tvorbou webov, online riešeniami, tlačou, obalovou/katalógovou či inou grafikou a pod. A možno by som ho do obrazu dostal. Ale...
Pokiaľ človeka niečo konkrétnejšie zaujíma, spýta sa, a ak nie, tak som jednoducho marketér. No a tu sa dostávame ku koreňu veci. Áno, máme tu aj fullservisové agentúry a my sme jedna z nich. Niekto si povie – fullservisová? Veď to už “nefičí”, ale áno “fičí”. Je pravda, že to máme v našej oblasti o niečo zložitejšie ako špecializované agentúry, ktoré toho majú tiež neúrekom, ale z nášho pohľadu to berieme skôr ako výhodu, nie ako nevýhodu, i keď je pravda, že sedieť na viacerých stoličkách naraz je náročné. A preto tu máme špecializované profesie :) Týmto sa opäť dostávame k špecializácii, ale to si už povieme v ďalších článkoch o marketingových profesiách.
Cieľom fullservisovej agentúry je predovšetkým zastrešiť klienta/značku/produkt ako celok a nie len v jednej oblasti (online, print, brand...). Pokiaľ má marketér začať obchodnú spoluprácu s klientom, musí sa dostať do celkovej problematiky danej firmy. Nezáleží na tom, či už je zlá alebo dobrá, hlavne potrebuje mať ucelené a kompletné informácie. Podľa nich vie zhodnotiť postup spolupráce, navrhnúť a nastaviť marketingové riešenia tak, aby fungovali a spomínaná značka sa buď dostala znova na nohy, alebo sa posunula v trhovej pozícii o niečo ďalej. Bez informácií nefunguje žiadne marketingové riešenie. Dôležité je komunikovať otvorene o všetkých cieľoch a predstavách.
Aj keď si myslíte, že niečo možno pre marketéra nie je dôležité, práve táto jedna informácia môže o všetkom rozhodnúť. Možno budete veľmi prekvapený, keď sa celá ďalšia komunikácia postaví práve na informácii, o ktorej ste si mysleli, že je nepodstatná.
Ochutnávka z druhej časti
Keď sa už marketér pomerne dostane do obrazu a príde za klientom po čase s riešeniami, pričom klient ani netuší, koľkými procesmi a XY strávenými hodinami/dňami/týždňami si musel aj s tímom prejsť, aby za ním s fungujúcim riešením prišiel, tak mu strelí:
Klient - “A tá cena? Je za čo?”
Marketér – (drž sa, nekrič, buď profesionál, veď mu len vysvetli, že si cez víkend s pár ľuďmi ani nejedol, nepil a žil si ako nočný vták...) “Viete, každé riešenie má svoje opodstatnenie a cenu…”
Ďalšiu komunikáciu si radšej nenechajte ujsť v ďalšej časti, kliknutím sem.