Blog

We write for you

Tomáš Hriško
/
29. november 2016
Vojenská propaganda počas a po prvej svetovej vojne

Vojenská propaganda počas a po prvej svetovej vojne

V posledných pár mesiacoch ma čoraz viac fascinuje nie tak dávna minulosť našej civilizácie. Už zo samotného nadpisu ste sa určite dovtípili, že hovorím o prvej a neskôr aj o druhej svetovej vojne. Práve z tohto obdobia si môžeme ako jednotlivec ale aj ako spoločnosť vziať mnohé ponaučenia, ale aj zistiť čo to o veciach, ktoré boli súčasťou životov našich predkov. Prečo som si teda z takejto hlbokej studnice vybral práve problematiku propagandy?

Propaganda a reklama

Osobne si myslím, že propaganda sa v mnohom podobá práve práci reklamnej agentúry. Obe sa pokúšajú predať niečo širšej skupine ľudí, rozdiel vidím len v tom, že zatiaľ čo jedna sa snaží predať produkt alebo službu, tá druhá postoj alebo ideológiu. Využívajú na to podobnú škálu nástrojov. V minulosti tlačoviny, dnes TV a internet. Sú to silné zbrane na rozšírenie povedomia o produkte, či šírenie emócií a myšlienok. Jedným zo spôsobov ako docieliť čo najsilnejší efekt, je správne zvoliť informácie, ktoré budú prezentované a ktoré budú zamlčané. To môže mať ako pozitívny, tak aj veľmi negatívny vplyv. Zatiaľ čo reklama za roky svojej existencie používa skôr rafinovanejší prístup, propaganda sa v určitých momentoch neštíti použiť aj agresívnejšie metódy.

Cieľ propagandy

Dnes sa už propaganda berie ako samozrejmá súčasť militaristických konfliktov, avšak pred prvou svetovou vojnou nikdy nebola použitá v tak globálnej miere ako práve počas tohto vojnového obdobia. Účelom propagandy bolo ovplyvniť mienku danej spoločnosti aby sa spojila kvôli jednému jednotnému cieľu alebo proti spoločnému nepriateľovi. Tá bola vždy špecificky mierená na konkrétnu skupinu obyvateľstva, či už sa jednalo o mladých mužov, ženy či dokonca deti. Propaganda prenikala do mnohých aspektov života a napríklad aj do reklamy samotnej, kde podobné myšlienky boli posúvané spotrebiteľom napr. na plagáte obľúbenej značky cigariet.

 

propaganda, poster,

 

Propaganda ako forma umenia

Je toho mnoho, ale prvá vec, ktorá mi zíde na um pri slovnom spojení - vojenská propaganda - je plagát zobrazujúci postaršieho pána v klobúku, ktorý prstom ukazuje vašim smerom s heslom “Chcem teba!” Myslím si, že snáď každý mal možnosť tento plagát vidieť (ak nie prikladám ho do článku). Táto americká verzia vychádza z pôvodného britského vizuálu, na ktorom je znázornený Lord Kitchener v čiapke Field marshal-a s heslom “Chcem ťa” alebo “Tvoja krajina ťa potrebuje”. Jej zámer je jasný.

Práve tieto propagačné plagáty, aspoň pre mňa osobne, tvoria určitú formu ”umenia”. Boli síce vytvorené s konkrétnym zámerom, ktorý bol často veľmi negatívny (manipulovanie obyvateľstva a pod.) a nebol primárne estetický, napriek tomu odrážajú štýl a obraz doby, v ktorej boli zhotovené a to im dodáva určité čaro. Nakoniec som si pre vás pripravil malú prehliadku týchto vojnových plagátov zoradených podľa obdobia, v ktorom sa objavili v priebehu 20. storočia.

 

joan of arc, johanka z arku, propaganda

Plagáty prvá svetová vojna, 191?

"Joan of Arc Saved France: Women of America, Save Your Country/Buy War Savings Stamps," Haskell Coffin, U.S. printing & Litho. (vľavo),

"Buy War Savings Stamps: Boys & Girls! You Can Help Your Uncle Sam Win the War," James Montgomery Flagg, American Litho. Co. (stred),

"Go Over the Top with U.S. Marines," John A Coughlin, U.S. Marines (vpravo)

 

 

navy, propaganda, poster

Plagáty prvá svetová vojna, 1917

"Blot it Out with Liberty Bonds: The Hun-His Mark," J. Allen St. John, Brett Litho. Co. (vľavo),

"Join the Navy: The Service for Fighting Men," Richard Babcock, unknown publisher (stred),

"Buy U.S. Government Bonds: Remember! The Flag of Liberty" [Third Liberty Loan] unidentified artist, Heywood Strasser & Voight (vpravo)

 

 

i want you, poster, propaganda

Plagáty prvá svetová vojna, 1918

"Are you 100% American? Prove it! Buy U.S. Government Bonds," Stern, Sackett & Wilhelm Corp. (vľavo),

"American Library Association, 'Hey Fellows!' Your Money Brings the Book When We Want It," John Sheridan, American Litho. Co. (stred),

"I Want You for the Navy: Promotion for Anyone Enlisting," Howard Chandler Christy, Forbes (vpravo)

 

 

propaganda design

Plagáty druhá svetová vojna, 1942

"Books are Weapons in the War of Ideas," S. Broder, U.S. Government Printing Office (vľavo),

"Good News from Home: More Production," Steven Dohanos, U.S. Government Printing Office (stred),

"Buy War Bonds: Till We Meet Again," Joseph Hirsch, U.S. Government Printing Office (vpravo)

Tomáš Hriško
Tomáš Hriško Graphic Designer
Človek, ktorý je večne hlavou v oblakoch. Všíma si detaily a jeho oko vidí aj najmenšie nezrovnalosti, na ktoré rád upozorňuje svojich kolegov. Rád sa učí a objavuje nové veci a so svojimi skúsenosťami vedie tím našich grafikov už druhý …
About author
By using the sites operated by 4ME MEDIA s. r. o. you agree to the use of cookies that help us provide better service. More info
sk
en