Blog

We write for you

Monika Gašparovská
Klientovo zadanie je sväté. Prečo agentúra napriek tomu zhreší?  

Klientovo zadanie je sväté. Prečo agentúra napriek tomu zhreší?  

V našom zábavnom kolektíve sa vždy pousmejeme nad myšlienkou nášho UI UX dizajnéra. Tvrdí, že keby bol Sládkovič arťák, jeho slávna báseň by sa bezpochyby volala: „Nehaňte dizajn môj“.


Grafické štúdio so šikovnými, vnímavými grafikmi a dizajnérmi je podmienkou každej úspešnej marketingovej agentúry. Reklama nás atakuje na každom kroku, či sme šoférom v aute, či sledujeme televíziu, alebo len browsujeme na internete či Facebooku. Ak má byť reklama v záplave dnešného marketingového sveta úspešná, musí spĺňať množstvo kritérií. Hoci klientovo zadanie je pre každú agentúru určitá forma záväzku, správny tím ľudí dokáže podmienky klienta prispôsobiť, upraviť a nájsť zlatú strednú cestu medzi klientovou predstavou a funkčnou marketingovou stratégiou.


V mojom najnovšom blogovom článku som požiadala našich dizajnérov, aby si kľakli pekne na lavicu a vyspovedali svoje umelecké srdcia. Ak hľadáte úprimné odpovede týkajúce sa najväčších prehreškov v žiadostiach od klientov, radi vašu zvedavosť našimi odpoveďami utíšime. A vysvetlíme PREČO aj marketingová agentúra občas klientovi MUSÍ POVEDAŤ NIE.   

Zdroj: https://giphy.com/gifs/XymaJlgorUL8vOfF88/html5


Charakterizovať „dizajn“ sa môže zdať ako jednoduchá vec, avšak opak je pravdou. Dizajn poníma každý jednotlivec inak a väčšina si myslí, že vie, čo dizajn je. Naši “arťáci” to vidia po svojom: „dizajn je to, čo nám kradne aj dáva spánok“. Vo všeobecnosti by sme mohli povedať, že dizajn môžeme chápať ako: „správne vybalansovanie funkcie a umenia. Ani jedno nemôže fungovať bez toho druhého. Dizajnér musí byť technik aj umelec.“


Práve grafické štúdio v marketingovej agentúre musí vedieť rozlíšiť použiteľné nápady, návrhy a odfiltrovať tie, ktoré neprispievajú k funkcii či estetickej stránke grafického návrhu. Naši dizajnéri sa popasovali so základnými marketingovými produktmi a vysvetlili, s ktorými nefunkčnými požiadavkami klientov sa stretli a prečo ich odporúčajú pri tvorbe grafiky vynechať.

 

Tvorba loga je základ

O tom, že logo je tvár celej spoločnosti, hovoriť asi nemusíme. Predstavuje jednu z najdôležitejších investícií do brandu spoločnosti. Samotné logo by ste nikdy nemali brať na ľahkú váhu, nakoľko reprezentuje vašu spoločnosť kdekoľvek sa objaví. Prečo je jeho tvorba taká dôležitá? V dnešnom svete „vládnu“ známe značky viac ako kedykoľvek predtým. To, aké produkty využívame, určuje náš spoločenský status, našu hodnotu i naše preferencie. Pozitívne či negatívne vnímanie značiek je rozhodujúce pri kúpe všetkých produktov.


Ktorých najväčších prehreškov sa pri tvorbe loga dopúšťajú klienti?

1, Množstvo pojmov, ktoré má logo predstavovať.
Chápeme, že každé logo musí vyjadrovať danú spoločnosť - jej poslanie, vízie, filozofiu. Ak však pri tvorbe loga dostaneme 10-15 či viac všeobecných, takpovediac „nič - nehovoriacich“, prípadne opozitných pojmov, skutočne ťažko sa zachytáva podstata. Každý klient by mal vedieť 3 základné pojmy, ktorými chce svoju spoločnosť reprezentovať a ktorými chce do budúcna komunikovať. Na tie je potrebné sa zamerať a vytvárať logo, aby sa čo najviac približovalo podstate spoločnosti.     

Zdroj: https://media.giphy.com/media/4HrLxAJqT8EftF2VU6/giphy.gif

Prečo to nefunguje?
Okrem toho, že z veľkého počtu všeobecných slov sa náročnejšie vytvára hodnotný grafický návrh na mieru, logo, ktoré chce povedať „všetko“ je pre zákazníkov často zložité, nezapamätateľné. Značka vyzerá rozhodne, keď vie, kto je, čo chce povedať, pre koho je určená. Nezabudnite, že zapamätateľnosť sa rovná  ľudskej myšlienke „túto značku poznám, túto značku si kúpim“.

 

2, Neoriginálnosť, nefunkčnosť v logu
Často sa stáva, že klient sa pri tvorbe loga inšpiruje iným logom. Inšpirácia je skvelá vec, avšak nie, keď ide na úrok originality. V prípade návrhu sa môže tiež stať, že klient požaduje zobrať font z jednej inšpirácie a farebnosť z druhej.

Zdroj : https://media.giphy.com/media/YU0j0j92jLdU4/giphy.gif

Prečo to nefunguje?
Už sme spomínali, že zapamätateľnosť je pri logu najdôležitejšia. Čo je však rovnako dôležité, je jeho odlíšiteľnosť. Ak sa vaše logo bude podobať ďalšiemu (nebodaj viacerým), zákazník ho nemusí správne odlíšiť a môže sa stať, že si kúpi úplne inú značku ako tú vašu. A to predsa nechcete, však?
Ako problém vnímame aj akýsi „zlepenec“ - hoci sú niektoré prvky sami o sebe skvelé, myslite nato, že dokopy nie vždy musia fungovať.

 

Bez dobrého webu ani na krok

Ak sa na tvorbu webovej stránky pozeráte ako na skvelý a efektívny nástroj ako získať pozornosť zákazníkov, gratulujeme. Ak ste sa rozhodli do webu radšej investovať ako ho len „odkopírovať“ alebo sa nechať obmedzovať prednastavenými šablónami, verte, že vaši zákazníci to ocenia. Webová stránka je jeden z najefektívnejších spôsobov ako komunikovať so zákazníkmi, preto by ste sa pri jej dizajne mali poriadne zamyslieť a všetky kroky konzultovať s UI UX dizajnérmi. Práve tí vedia, ako dostať zákazníka do cieľovej rovinky „potvrdiť objednávku“.

Ktorých najväčších prehreškov sa pri tvorbe webu dopúšťajú klienti?

1, POZOR na množstvo obsahu
Web obsahuje dostatočný priestor na vyjadrenie všetkého, čo chce daná spoločnosť povedať. Na web môžete umiestniť texty, obrázky, piktogramy, tabuľky, súbory na stiahnutie a pod. Ak je však na webe toho priveľa, nastáva chaos.

Zdroj: https://media.giphy.com/media/joV1k1sNOT5xC/giphy.gif

Prečo to nefunguje?
Priveľa možností a rozptýlení môže zákazníka ľahko „zamotať“ a stratí záujem na stránke čokoľvek hľadať alebo prezerať. Žijeme v dobe, keď sa chceme ku všetkým informáciám dostať ľahko a rýchlo. Preto pri tvorbe dizajnu web stránky dajte na rady odborníkov a umiestňujte na ňu skutočne jednoduché, prehľadné a čitateľné prvky. V prípade, že máte viac obsahu, nechajte si poradiť a využite dostupné možnosti napr. kategórie či podstránky. Nezabúdajte, že veľa obsahu vždy neznamená automaticky veľa návštevníkov. Nebojte sa nechať na vašej stránke „prázdne miesto“ – vďaka nemu stránka dýcha, je prehľadnejšia.
 
2, „NEZABUDNUTEĽNÉ“ webstránky
Ruku na srdce. Koho nezaujmú webové stránky, kde je plno akcie, videí, paralaxov, všetko prilieta, odlieta, zväčšuje sa, trblieta sa...? Nuž, toho, kto tú stránku ani neuvidí. Veľmi častou požiadavkou klientov býva práve akási „legendárnosť“ webovej stránky. V online svete sa môže na webstránke skutočne diať úplne všetko, čo si zmyslíme. Treba však myslieť aj nato, že množstvo prvkov má často práve opačný efekt, než s akým sme ich na web umiestňovali.

Zdroj: https://media.giphy.com/media/hCiQVo1dzVwPu/giphy.gif
  
Prečo to nefunguje?
Ako sme naznačili v probléme vyššie, všetky webové stránky sa musia „načítavať“. Ak do nich umiestnite „priveľa akcie“ načítanie aj s najlepším internetom na svete, môže trvať niekoľko sekúnd. „A čo je to niekoľko sekúnd?“ Dnes všetko. Ľudia vám dajú maximálne 3 sekundy (ak už aj toto číslo nie je privysoké), aby sa im vaša stránka zobrazila. Ak to trvá dlhšie a nebodaj pri prezeraní celý čas „seká“, využijú na vašom webe iba jediný klik a to je X. S množstvom akcie sa spája aj problém neprehľadnosti. Myslite na to, keď si budete vytvárať novú webstránku.
 
Veríme, že aj vďaka našim radám budete na svet grafického dizajnu do budúcna nahliadať „chápavou optikou“. Všetky zadania a požiadavky je možné vyriešiť vďaka otvorenej komunikácii a možnosti dohodnúť sa. Správna agentúra sa nepýta, ako chcete, aby to vyzeralo, ale čo tým chcete povedať, dosiahnuť? V prípade, že by ste radi využili služby nášho profesionálneho grafického tímu, neváhajte sa na nás obrátiť. Radi vám vytvoríme grafiku podľa vašich predstáv a funkčnú grafiku podľa vašich a našich spoločných. :) 

Zdroj: https://media.giphy.com/media/3oEdv3p9xbb9mgEhFe/giphy.gif

Prečítajte si naše vybrané články aj na Marketeris.sk

Monika Gašparovská
Monika Gašparovská Account Manager
About author
By using the sites operated by 4ME MEDIA s. r. o. you agree to the use of cookies that help us provide better service. More info
sk
en