Blog
We write for you


Dizajn a fotografia – II. časť: Vyváženie bielej farby
V predchádzajúcom článku sme sa zamerali na základné pojmy z oblasti fotografie a prípravu pred fotografovaním. Dnes bude reč o vyvážení bielej farby – pojme, ktorý môže byť pre mnohých laikov a začiatočníkov neznámou, avšak profesionálni fotografi by sa bez neho nezaobišli. Nemajte však obavy, spolu to hravo zvládneme ☺
Vyváženie bielej farby
Trocha teórie nikomu nezaškodí, preto iste nebude na škodu si niečo bližšie o tomto pojme povedať. Ľudské oko sa na rozdiel od fotoaparátu dokáže vysporiadať automaticky s rôznymi zdrojmi svetla vo svojom okolí a potlačiť „farebný posun“, ktorý vzniká vplyvom rozličných svetelných zdrojov. Na úpravu tohto farebného posunu nám v digitálnom fotoaparáte slúži práve vyváženie bielej farby. Správnym vyvážením bielej farby dosiahneme to, že farby na fotografii budú pôsobiť reálne.
Aké sú možnosti?
Existuje celá škála prednastavených režimov vyváženia bielej farby, ktoré Vám ponúka priamo fotoaparát. Tak napríklad od „automatického“ vyváženia bielej cez slnečné svetlo, fotografovanie v tieni (alebo pod mrakom), podľa druhu osvetlenia (žiarovka, žiarivka) či nastavenia teploty svetla v kelvinoch až po manuálne vyváženie. Množstvo režimov a ich kvalita sa môže líšiť v závislosti od konkrétneho modelu fotoaparátu. Žiadna technika ale nie je 100%-tná na to treba brať ohľad a nespoliehať sa, že to za nás fotoaparát „odmaká“.
Manuálne vyváženie bielej je z vyššie spomenutých to najpresnejšie, avšak bola by to škoda mať toľko režimov po ruke a nevyskúšať malý experiment. Napríklad, západ slnka má väčšinou nádych teplých tónov, čo sa dá dosiahnuť aj vhodne zvoleným režimom (prípadne použitím špeciálneho filtra). Rôzne režimy môžu pomôcť navodiť špecifickú atmosféru a dať tak fotografii ďalší rozmer a emóciu. Vždy to ale záleží od nášho zámeru – aký výsledok chceme dosiahnuť. Nesmieme zabúdať, že rôzne svetelné podmienky si vyžadujú rôzne nastavenia.
Manuálne vyváženie bielej farby
Pokiaľ fotografujem v podmienkach, kde sa teplota svetla relatívne nemení, vždy uprednostňujem manuálne vyváženie bielej farby pred niektorým z prednastavených režimov. Nie je to preto, že by som zvolením prednastavenej hodnoty nevedel dosiahnuť požadovaný výsledok, avšak manuálne vyváženie je oveľa presnejšie a výsledná fotografia je farebne najbližšia reálnej scéne. A o to v prvom rade pri vyvážení bielej farby ide, aby sme dosiahli výsledok, ktorý bude čo najviac podobný realite.
obrázok odfotografovaný s automatickým vyvážením bielej pri dennom svetle
obrázok odfotografovaný s manuálnym vyvážením bielej s použitím bieleho papiera pri dennom svetle
Na presné vyváženie bielej farby sa používa 18%-tná šedá tabuľka. Kto však nemá po ruke práve spomínanú pomôcku, celkom dobre poslúži aj obyčajný väčší kus bieleho papiera. Princíp je jednoduchý a nezaberie Vám veľa času. Stačí pred snímaný objekt položiť tabuľku (alebo papier) tak aby zaberala celú plochu v hľadáčiku, zapnúť manuálne snímanie a „odfotografovať“ celú scénu. Fotoaparát si automaticky uloží nastavenie a vy sa môžete pustiť do práce.
Pozn.: Nastavenie ručného vyváženia bielej farby sa môže líšiť v závislosti od typu fotoaparátu.
Dúfam, že Vám tento článok pomohol lepšie pochopiť problematiku vyváženia bielej farby. Už teraz sa teším na ďalší diel v ktorom spoločne odhalíme tajomstvá clony a ich vplyv na fotografiu.
Želám dobré svetlo, priatelia.