Blog
We write for you


Dizajn a fotografia – I. časť: Úvod
O tom, že fotografia dokáže ovplyvniť grafický dizajn, niet pochýb. Je pritom jedno, či ide o veľkoplošnú reklamu, katalóg, časopis, knihu, či obrázok na škatuľke obľúbeného produktu. Z vizuálneho hľadiska tvorí fotografia (obraz) dôležitú časť akéhokoľvek dizajnu, nakoľko náš mozog vníma v prvom rade obraz (ešte oveľa skôr samotnú farbu) a až následne ostatné prvky ako sú napr. textové informácie.
Myslím, že po zemi nekráča dizajnér, ktorý by sa počas svojej profesionálnej praxe aspoň raz nestretol s fotografiami v nedostatočnej kvalite. To ma viedlo k tomu, aby som napísal článok s tipmi pre tých, ktorý podceňujú kvalitu fotografií (česť výnimkám!) a následne od dizajnérov očakávajú zázraky.
Nakoľko seba samého nemôžem označiť za profesionálneho fotografa, dovolím si v tomto seriáli poukázať aspoň na základné parametre, ktoré by dobrej fotografii nemali chýbať. Skôr ako sa pustím do písania detailov, by som sa rád zastavil pri samotnom pojme fotografia. Iste, všetci vieme čo to fotografia je, no nie každý možno vie, že aj fotografia ako odbor má viacero žánrov. Tak napríklad poznáme fotografiu produktovú, portrétnu, krajinársku, reportážnu či makrofotografiu. Každý zo spomenutých žánrov má vlastné špecifiká. V našom seriáli sa zameriame „len“ na tie základné, nezávisle od žánru.

Na fotenie detailných záberov, alebo produktov je vhodný makro objektív.
Čím fotografovať
Na úvod nezaškodí pristaviť sa pri zdanlivo banálnej veci akou je výber fotoaparátu. V skutočnosti sa za výberom vhodného modelu skrýva mnoho úskalí. Vo všeobecnosti však platí, že fotoaparát si vyberáme podľa toho, čo chceme/budeme fotografovať. Pokiaľ fotografujeme pre vlastné potešenie napríklad výlety po horách nemusíme kupovať „ťažkú“ zrkadlovku a naopak pokiaľ budeme fotografovať v štúdiových podmienkach siahneme po profesionálnej zrkadlovke, ktorá nám ponúka široké spektrum nastavení.
Na fotografovanie pre vlastné potešenie nám postačí aj lepší kompakt.

Na profesionálne fotografovanie využijeme vlastnosti zrkadlovky.
Rovnaký princíp sa dá uplatniť aj pri výbere vhodného objektívu. Ak potrebujeme napríklad fotografovať športovcov, vyberieme si dlhšie ohnisko, naopak pokiaľ fotíme v interiéri, zvolíme si objektív s kratším ohniskom.


Skôr ako stlačíme spúšť

Mnoho ľudí často zabúda na podstatnú časť, akou je samotná príprava pred fotografovaním. Kedysi dávno-pradávno múdry človek menom Abraham Lincoln povedal: „Keby som mal 8 hodín na vyrúbanie stromu, 6 by som strávil brúsením sekery“. To platí aj pri fotografii. Predstavte si, že ste profesionálny športovec a chystáte sa podať svoj životný výkon, určite by sa Vám to nepodarilo bez dostatočnej prípravy. Čas strávený prípravou by sa nikdy nemal podceňovať.

Aj športovci potrebujú dostatočnú prípravu nato, aby podali najlepší výkon.
Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že je to strata času – opak je pravdou. Ak napríklad chcete odfotografovať Váš produkt na reklamné účely, je dobré ho pred samotným fotením zbaviť prachu či nečistôt – ušetríte si čas strávený retušovaním. Ak potrebujete odfotografovať slnkom zaliatu letnú krajinu, je logické, že si nenaplánujete fotenie počas daždivého dňa. Taktiež sa snažíte o to, aby bolo na fotografii podľa možností čo najmenej rušivých prvkov, ktoré by ste počas postprodukcie museli retušovať. Mohol by som takto pokračovať do nekonečna a vždy by sme sa dostali k príprave. Myslite na to, že rôzne podmienky si vyžadujú rozdielne druhy prípravy. Osobitnou kategóriou, ktorá žiadnu prípravu nepotrebuje (ba je priam až nežiadúca) sú tzv. „momentky“.
Okrem všetkých spomenutých aspektov má dobrá príprava ešte jednu zásadnú výhodu – šetrí uzávierku Vášho prístroja a tým predlžuje jeho životnosť.
Verím, že Vám tieto úvodné tipy pomôžu v snahe o dosiahnutie tých najlepších výsledkov. Nabudúce sa bližšie pozrieme na vyváženie bielej farby, a ako nám môže dobré či zlé vyváženie ovplyvniť fotografiu.
Želám dobré svetlo, priatelia.